- Locatie
Meppel B&W kamer
- Voorzitter
- C. Bijl
- Agenda documenten
Agendapunten
-
AG.1Opening
-
AG.2
Het college stemt in met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag [datum] 2024
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag 1 oktober 2024.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
In te stemmen met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag 1 oktober 2024.
-
AG.3Bespreekstukken
-
AG.3.1
Tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Drenthe op 19 juni 2024 is een drietal plannen in concept vastgesteld voor die periode 2025 - 2028. Te weten: het dekkingsplan brandweer, het regionaal risicoprofiel en de beleidsvisie. De raad wordt in de gelegenheid gesteld om een zienswijze in te dienen op de plannen van de Veiligheidsregio Drenthe. Middels deze wijze kan de raad mede sturing en richting kan geven aan de VRD. Het college adviseert de raad om geen zienswijze in te dienen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De raad te informeren over de Beleidsvisie 2025 -2028 Veiligheidsregio Drenthe, Regionaal Risicoprofiel 2025 en Dekkingsplan brandweer Drenthe 2025-2028;
2. De raad te adviseren geen zienswijze in te dienen op alle drie de plannen.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. De raad te informeren over de Beleidsvisie 2025 -2028 Veiligheidsregio Drenthe, Regionaal Risicoprofiel 2025 en Dekkingsplan brandweer Drenthe 2025-2028;
2. De raad te adviseren geen zienswijze in te dienen op alle drie de plannen. -
AG.3.2
In 2021 werd door de gemeenteraad een motie aangenomen die aanleiding gaf voor een evaluatie van het warmtenet Nieuwveense Landen in Meppel. De thema’s techniek, financiën, duurzaamheid, effectiviteit en beheer uit de motie staan centraal en de evaluatie richt zich op de ontwikkelingsfase van het warmtenet over de periode 2008 tot en met 2017. Het belangrijkste doel van de evaluatie is om lessen te trekken voor toekomstige ontwikkelingen op het gebied van warmtenetten in Meppel. Op basis van ontvangen documenten en onderzoeken, interviews en een sessie met het ambtelijk apparaat en MeppelEnergie, kunnen we een aantal zaken concluderen over de ontwikkelfase van het warmtenet Nieuwveense Landen. Doordat in sommige gevallen bepaalde cruciale informatie ontbrak, was het formuleren van zorgvuldige en gewogen conclusies complex en nam dat veel tijd in beslag. Met Aangenaam Duurzaam lag er een ambitieuze visie voor een duurzame wijk met circa vijf duizend woningen die zijn aangesloten op een nog te ontwikkelen warmtenet. In de oorspronkelijke visie wordt het warmtenet gevoed met verschillende duurzame bronnen als warmte uit oppervlaktewater, warmte uit de rioolwaterzuivering en een warmte- en koudeopslagsysteem. De oorspronkelijke ambities zijn uiteindelijk niet waargemaakt. Er zijn fors minder woningen aangesloten en dat kwam de financiële haalbaarheid van de ontwikkeling van het warmtenet in Nieuwveense Landen niet ten goede. Een vuistregel bij collectieve warmtesystemen is dat het realiseren van meer warmtenetaansluitingen, die zo dicht mogelijk bij elkaar zijn gesitueerd, de financiële haalbaarheid verbetert. De businesscase valt in dat geval beter uit door schaalvoordelen en een bredere spreiding van de investeringskosten. Om de gerealiseerde woningen van warmte te voorzien, werd er gekozen voor een tijdelijke biomassacentrale met een driepijpssysteem om de kosten laag te houden. Dat had tot gevolg dat er relatief veel warmteverlies optrad wat ongunstig was voor de exploitatie van het warmtenet. Daarnaast werd biomassa de definitieve warmtebron van het warmtenet, in plaats van de eerder genoemde duurzame warmtebronnen met een lagere CO2-uitstoot. Ten tijde van het besluit rondom biomassa, was de publieke opinie en discussie ‘gunstiger’ dan hedendaags. Op het gebied van financiën zou een warmtenetaansluiting de bewoner van Nieuwveense Landen niet meer moeten kosten dan een aardgasaansluiting. Uit de evaluatie blijkt echter dat in het verleden de energielasten voor het warmtenet hoger zijn geweest dan die van aardgas, doordat het vastrecht van het warmtenet hoger uitviel dan die van aardgas. Als gevolg van de warmteverliezen van het warmtenet door het driepijpssysteem en ongunstige (voor MeppelEnergie) contractuele afspraken tussen MeppelEnergie en Croonwolter&dros ontstond er een onbalans in de business case. In het onderzoek is effectiviteit geëvalueerd in hoeverre de oorspronkelijke opgestelde doelen zijn behaald. De visie Aangenaam Duurzaam is gedurende de ontwikkeling van de wijk Nieuwveense Landen op moment aangepast, zonder daar concrete nieuwe doelen voor op te stellen. Uit de evaluatie blijkt dat veel doelen uit de oorspronkelijke visie niet behaald zijn door verschillende redenen. Het technische beheer van het warmtenet valt buiten de scope en onderzoeksperiode van de evaluatie (na 2017). Bij de evaluatie is gekeken naar het organisatorische beheer van de gemeente Meppel. Daaruit blijkt dat de beleidsverantwoordelijkheid binnen de gemeentelijke organisatie op dit thema niet altijd goed belegd was. De bevindingen uit de evaluatie bieden concrete en waardevolle lessen voor de toekomst. Uit de evaluatie blijkt dat het essentieel is om het eindbeeld van het energiesysteem vooraf helder te hebben, risico’s in kaart te brengen en af te wegen en te zorgen dat de ontwikkeling van een warmtenet (of energiesysteem) met een integrale blik – in samenhang met de ontwikkeling van de wijk – wordt bekeken. Het ontwikkelen van een warmtenet is een langdurig en complex proces met veel stakeholders en verschillende belangen. Het inrichten van een zorgvuldig proces, het managen van onderlinge verwachtingen, het opbouwen van een projectdossier voor de nodige relevante documenten en daadwerkelijk de tijd nemen om de processtappen voor de ontwikkeling zorgvuldig te doorlopen is hierin cruciaal. Dat betekent ook het vrijmaken van voldoende capaciteit, kennis en verantwoordelijkheid binnen de gemeentelijke organisatie. Het ontwikkelen van een warmtenet vraagt een bepaalde mate van durf. Met MeppelEnergie heeft de gemeente een vehikel die het kan omarmen om een grote rol te spelen bij de totstandkoming van meerdere warmtenetten in de gemeente en/of regio. Voor het vervolg doet de gemeente er goed aan de lessen uit de evaluatie te doorgronden, tot zich te nemen en toe te passen bij de ontwikkeling van andere collectieve warmtesystemen. De gemeente dient zichzelf de tijd te gunnen en een interne en ambtelijke organisatie neer te zetten die past bij deze ontwikkelingen, waarmee de kennis en beleidsverantwoordelijkheid wordt geborgd.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Akkoord te gaan met het evaluatie rapport warmtenet Nieuwveense Landen.
2. Het evaluatierapport warmtenet Nieuwveense Landen ter afhandeling van de motie: ‘Evaluatie warmtenet Nieuwveense Landen’ met bijbehorende memo aan de raad aan te bieden.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. Akkoord te gaan met het evaluatie rapport warmtenet Nieuwveense Landen.
2. Het evaluatierapport warmtenet Nieuwveense Landen ter afhandeling van de motie: ‘Evaluatie warmtenet Nieuwveense Landen’ met bijbehorende memo aan de raad aan te bieden. -
AG.4Hamerstukken
-
AG.4.2
Het college stuurt de gemeenteraad een memo met de beantwoording van de motie ‘Leesbevordering’ die is aangenomen bij de behandeling van de Perspectiefnota 2025. In de memo schetst het college de voor- en nadelen van het verschuiven van de subsidies voor ‘Boekstart in de kinderopvang’ en ‘de Bibliotheek op school’ van de bibliotheek naar de scholen en kinderopvangorganisaties.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Kennis te nemen van bijgevoegde raadsmemo.
2. De gemeenteraad bijgevoegde raadsmemo te sturen als antwoord op de motie ‘Leesbevordering’ die is aangenomen bij de behandeling van de Perspectiefnota 2025.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. Kennis te nemen van bijgevoegde raadsmemo.
2. De gemeenteraad bijgevoegde raadsmemo te sturen als antwoord op de motie ‘Leesbevordering’ die is aangenomen bij de behandeling van de Perspectiefnota 2025. -
AG.4.3
In de bijgevoegde belastingverordeningen zijn de financiële uitgangspunten van de begroting 2025 verwerkt. De tarieven zijn verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,8%.
De tarieven beroepsvaart zijn extra verhoogd met 5%, aangekondigd in de begroting 2021. De tarieven lijkbezorgingsrechten zijn gelijk gebleven aan 2024, zoals afgesproken in het coalitieakkoord.
De overige wijzigingen in de verordeningen zijn opgenomen in de bijlage “overzicht wijzigingen belastingverordeningen 2025”.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Raad voor te stellen onderstaande belastingverordeningen vast te stellen;
1. Marktgelden 2025;
2. Rioolheffing 2025;
3. Reinigingsheffingen 2025;
4. Leges 2025;
5. Precariobelasting 2025;
6. Lijkbezorgingsrechten 2025;
7. Parkeerbelastingen 2025;
8. Onroerendezaakbelastingen 2025;
9. Havengelden 2025;Besluit
Akkoord conform voorstel.
De Raad voor te stellen onderstaande belastingverordeningen vast te stellen;
1. Marktgelden 2025;
2. Rioolheffing 2025;
3. Reinigingsheffingen 2025;
4. Leges 2025;
5. Precariobelasting 2025;
6. Lijkbezorgingsrechten 2025;
7. Parkeerbelastingen 2025;
8. Onroerendezaakbelastingen 2025;
9. Havengelden 2025; -
AG.4.4
In mei 2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met een herinrichtingsconcept voor stadhuis en werf. Destijds is afgesproken de raad met regelmaat te informeren over de stand van zaken of over belangrijke fasen in het traject. Bijgevoegde eerste informatiememo gaat onder meer in op de start van de projectmanager, de vertrekpunten voor het vervolg en geeft een doorkijkje in de fasen die gaan volgen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Kennis te nemen van de informatiememo 'vervolgtraject herinrichting stadhuis en werf' en deze door te sturen naar gemeenteraad.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
Kennis te nemen van de informatiememo 'vervolgtraject herinrichting stadhuis en werf' en deze door te sturen naar gemeenteraad.
-
AG.5Sluiting