Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

4. AUDITCOMMISSIE

donderdag 7 september 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R. van Leeuwen
Toelichting

U kunt de vergadering hier terugzien

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De heren H. Timmer (PvdA) en M. van Brussel (SP) en de Rekenkamer Meppel zijn met kennisgeving afwezig.

  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3

    De commissie wordt voorgesteld om de besluitenlijst conform concept vast te stellen.

  4. 4

    Dit betreft het overleg zoals omschreven in de Controleverordening (artikel 4.3): “Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-) overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiger uit) de gemeenteraad, (een vertegenwoordiger van) de rekenkamer(functie), de portefeuillehouder financiën, de gemeentesecretaris, de(concern- )controller en het hoofd financiën.”

  5. 5

    De raadscommissie wordt om een advies gevraagd over een door de raad te nemen besluit: De “Aanwijzingen Accountantscontrole Jaarrekening 2023 Gemeente Meppel” en de bijbehorende bijlage (lokaal normenkader) vast te stellen. Naast de gevraagde advisering aan de raad over de aanwijzingen, wordt de commissie ook gevraagd de raad te adviseren over (eventuele) specifieke aandachtspunten ten behoeve van de controle van de jaarrekening 2023.


    Bij dit punt zal de accountant een korte toelichting rond de voorliggende aanwijzingen, geven.

  6. 6

    Het evalueren van de werkzaamheden van de accountant is een van de taken van de auditcommissie. In specifieke zin is dit veelal aan de orde bij de rapportages van de accountant. Gelet op de looptijd van de huidige overeenkomst met de accountantsdienst en gezien agendapunt 10 is de evaluatie opgenomen, om in meer algemene zin de werkzaamheden te evalueren. Accountant en commissieleden kunnen hun mening over de uitgevoerde werkzaamheden van de accountantsdienst over en weer delen.

  7. 7

    Deze sessie komt voort uit de extra auditcommissie (19 april 2023), waarin is gesproken over onder meer risicoprofiel, weerstandsratio, het bijstellen van de financiële verordening, risicomanagement en het berekenen van risico's. De heer Bolijn zal hierover een presentatie geven. Ter informatie is de huidige nota risicomanagement en weerstandsvermorgen en de huidge financiële verordening toegevoegd, evenals een door de griffie opgestelde oplegnotitie  risicomanagement en weerstandsvermorgen

  8. 8
    Mededelingen
  9. 9
    Rondvraag
  10. 10

    In uw vergadering van 19 januari 2023 heeft u besloten om een raadsvoorstel voor aanbesteding van de accountanstdiensten 2024-2027 te laten opstellen. Het concept aanbestedingsdocument treft u ter inhoudelijke bespreking aan. Dit document is opgesteld in afstemming met intern betrokken medewerkers en een vertegenwoordiging vanuit de leden van uw auditcommissie (de Vos, Booij, Timmer) en de heer Knorren (raadslid).  Na bespreking en eventuele aanpassing in de auditcommissie kan het document besproken worden binnen de fracties en kan eventuele input worden gegeven. Het bestuurlijk vervolgtraject is gericht op behandeling in achtereenvolgens de raadscommissie algemeen (bespreken advies aan raad m.b.t. het aanbestedingsdocument) op 5 oktober en de raad (vaststellen aanbestedingsdocument) op 19 oktober.

  11. 11
    Sluiting