Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

4. AUDITCOMMISSIE

donderdag 8 juni 2023

19:30 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R. van Leeuwen
Toelichting

U kunt de vergadering hier terugzien

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Mevr. H. Jonker (adviseur) is met kennisgeving afwezig, zij wordt vervangen door mevr. Y. Zwiers.

  2. 2
    Vaststelling agenda
  3. 3

  4. 4
    Mededelingen
  5. 5

    Het college van B&W biedt de jaarstukken 2022 ter vaststelling aan de gemeenteraad aan. Het totale resultaat over 2022 bedraagt € 15.900.000 positief.

    De auditcommissie onderhoudt het contact met de accountant betreffende de controle van de jaarstukken over 2022. De accountant presenteert zijn bevindingen waarna de commissie in gesprek gaat met de accountant en de portefeuillehouder over deze bevindingen. Constateringen van de auditcommissie worden gedeeld met de gemeenteraad. De jaarstukken worden vervolgens aan de raad aangeboden voor besluitvorming op donderdag 22 juni 2023.

    De jaarstukken 2022 zijn in te zien via https://meppel.begrotingsapp.nl/.

    Voorgesteld besluit

    1. Kennis te nemen van het accountantsverslag 2022; 
    2. De jaarstukken 2022 vast te stellen; 
    3. Het resultaat van de jaarrekening 2022 ad € 15.900.000 als volgt te bestemmen: 
    a. € 955.500 toe te voegen aan de bestemmingsreserve budgetoverheveling op basis van het in januari genomen Raadsbesluit; 
    b. € 1.411.400 extra toe te voegen aan de bestemmingsreserve budgetoverheveling voor uitvoeringskosten klimaatakkoord, voorschot energietoeslag, inwerking treden WKB en kansrijke start; 
    c. € 307.000 toe te voegen aan de bestemmingsreserve Omgevingswet 
    d. Het nog resterende resultaat ad € 13.226.100 toe te voegen aan de algemene bufferreserve. 
    4. In 2023 de toegevoegde bedragen aan de bestemmingsreserve budgetoverheveling (3.2a t/m 3.2b) te onttrekken en de begroting 2023 daarop te wijzigen.

  6. 6

    De centrale vraag rond de toekomst van de auditcommissie kan opgedeeld worden in onderstaande hoofd- en subvragen; ter vergadering worden deze aan de commissieleden voorgelegd om te komen tot input voor een raadsvoorstel en -besluit om de verordening van de auditcommissie aan te passen en om op onderdelen de werkwijze aan te passen:

    1.  Auditcommissie behouden? (deze vraag is al eerder met ja beantwoord).
    a.  Ongevraagd advies uitbrengen aan de raad?
    b.  Commissie laten bestaan uit maximaal 5 leden?
    2.  Naast 1e aanspreekpunt  voor accountant ook 1e aanspreekpunt voor rekenkamer?
    3.  Raad actiever informeren door meer invulling te geven aan lichte adviesrol auditcommissie?
    4.  In de lopende raadsperiode de digitalisering van de P&C-documenten als vast agendapunt opnemen? In auditcommissieverband van gedachten wisselen over de noodzaak van de bestuursrapportage?
    5.  Meer aandacht voor verdiepingsbijeenkomsten.

  7. 7
    Rondvraag
  8. 8
    Sluiting