- Locatie
Meppel B&W kamer
- Voorzitter
- A. Maathuis
- Agenda documenten
Agendapunten
-
AG.1Opening
-
AG.2
Het college stemt in met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag 9 september 2025.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag 9 september 2025.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
In te stemmen met de openbare besluitenlijst van de collegevergadering van dinsdag 9 september 2025. -
AG.3Bespreekstukken
-
AG.3.1
Het huidige (verouderde) parkeerbeleid is door de Raad vastgesteld in 2008, met een herijking in 2012 en 2017. Intussen is Meppel veranderd, ook in de toekomst. De rol en invulling van mobiliteit verandert. Ruimte wordt schaarser. Er is meer besef voor de integrale afweging van mogelijke invullingen van de openbare ruimte, waaronder mobiliteit en parkeren. Ook ligt er een duurzaamheidsopgave waarin mobiliteit een grote rol speelt. Uit de samenleving ontvangen we regelmatig signalen dat de manier waarop we het parkeren nu regelen steeds vaker botst met de behoeftes.
In deze Kadernotitie Parkeren worden de kaders voor het onderdeel parkeren in het Omgevingsprogramma Mobiliteit uiteengezet. Beleid en maatregelen in het omgevingsprogramma worden opgesteld op basis van de vastgestelde kaders in deze notitie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De gemeenteraad voor te stellen de Kadernotitie Parkeren ten behoeve van het Omgevingsprogramma Mobiliteit vast te stellen.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
De gemeenteraad voor te stellen de Kadernotitie Parkeren ten behoeve van het Omgevingsprogramma Mobiliteit vast te stellen. -
AG.3.2
Het college brengt de gemeenteraad met een memo op de hoogte van de onderwerpen die in de komende periode waarschijnlijk naar de gemeenteraad gaan ter besluitvorming.
De LTA Raad 2.0 is een instrument dat de agendacommissie van de raad helpt bij het inplannen van besluitvormende voorstellen. Het college is eigenaar van de LTA. Het college levert voor elke agendacommissie (meestal maandelijks) de laatste versie van de LTA aan. Dit is de eerste keer dat de LTA Raad 2.0 wordt aangeboden via het college aan de raad ten behoeve van de agendacommissie.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De Lange Termijn Agenda vast te stellen.
2. De Lange Termijn Agenda met bijgaande memo te verstrekken aan de gemeenteraad.Besluit
Gewijzigd besluit:
1. Kennis te nemen van de Lange Termijn Agenda.
2. De Lange Termijn Agenda met bijgaande memo te verstrekken aan de
gemeenteraad -
AG.3.3
Sinds 2008 hebben elf Drentse gemeenten, waaronder Meppel, een overeenkomst met één exploitant voor het plaatsen, beheren en onderhouden van totaal circa 470 abri’s (bushokjes). Eind 2025 loopt deze overeenkomst af. Sinds 2024 doen wij en 10 andere Drentse gemeenten mee aan de voorbereiding van een nieuwe aanbesteding. Gemeente Emmen leidt dit traject en verzoekt ons mandaat en volmacht te verlenen voor de aanbesteding. Daarmee leggen wij vast dat zij namens ons bevoegd is de aanbesteding uit te voeren en het resultaat af te handelen. Doel is de procedure eenvoudig, snel en efficiënt te laten verlopen. Het college en de burgemeester moeten afzonderlijk tekenen. De mandaatbrief (bijlage 1) is intern bekeken door juridische zaken. Teamleiders zijn niet bevoegd te tekenen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Mandaat en volmacht verlenen aan Gemeente Emmen voor het aanbesteden van abri’s.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
Mandaat en volmacht verlenen aan Gemeente Emmen voor het aanbesteden van abri’s. -
AG.3.4
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om de raad voor te stellen de Verordeningen winkeltijden Meppel aan te passen. In plaats van een algemene vrijstelling voor specifieke winkels en specifieke tijden wordt voorgesteld over te gaan tot een vrijstelling voor supermarkten (SBI 47.11) en bouwmarkten/doe-het-zelf zaken (47.52) van 9.00 uur tot 22.00 uur en een algemene vrijstelling voor alle winkels van 12.00 uur tot 22.00 uur met uitzondering van 4 mei na 19.00 uur.
Dit betekent dat supermarkten en bouwmarkten/doe-het-zelf zaken ook op zon- en feestdagen tussen 9.00 uur en 22.00 uur geopend mogen zijn. Alle andere winkels mogen op zon- en feestdagen vanaf 12.00 uur geopend zijn. Voor alle winkels geldt een verplichte sluiting op 4 mei na 19.00 uur.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad voor te stellen de Verordening winkeltijden Meppel vast te stellen en de bestaande Verordening winkeltijden Meppel uit 2016 in te trekken.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
De raad voor te stellen de Verordening winkeltijden Meppel vast te stellen en de bestaande Verordening winkeltijden Meppel uit 2016 in te trekken. -
AG.3.5
Het college stemt in met het versturen van de brief in bijlage 1 naar Tennet. Hiermee nemen we het initiatief en stellen we een kortere afstand voor. Daardoor kunnen we het spanningsveld tussen de DON-West kabel en de zoekgebieden voor windenergie in Noord IV verkleinen.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
In te stemmen met de brief in bijlage 1 om naar Tennet te versturen.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
In te stemmen met de brief in bijlage 1 om naar Tennet te versturen. -
AG.3.6
Het college informeert de raad via een memo over de voortgang van de verzelfstandiging van de GR GKB naar de Stichting GKB. Daarnaast verstrekt het college een totaalbedrag van € 346.170 als weerstandsvermogen aan de Stichting GKB. Dit is verwerkt in de programmabegroting 2026.
Voorgesteld besluit:
1. De raad te informeren via bijgevoegd memo over de voortgang van de verzelfstandiging van de GR GKB naar de Stichting GKB.
2. Het aan de Stichting GKB te verstrekken weerstandsvermogen met € 177.650 te verhogen van € 168.520 naar € 346.170 en dit te verwerken in de programmabegroting 2026.Bijlagen
Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. De raad te informeren via bijgevoegd memo over de voortgang van de verzelfstandiging van de GR GKB naar de Stichting GKB.
2. Het aan de Stichting GKB te verstrekken weerstandsvermogen met € 177.650 te verhogen van € 168.520 naar € 346.170 en dit te verwerken in de programmabegroting 2026. -
AG.4Hamerstukken
-
AG.4.1
Op grond van de Kieswet stelt het college eens per vier kalenderjaren een centraal stembureau in. Het centraal stembureau treedt alleen op bij de gemeenteraadsverkiezingen. Het centraal stembureau bestaat uit drie leden van wie de burgemeester de voorzitter is, één plaatsvervangend voorzitter en één lid. Daarnaast worden er drie plaatsvervangende leden aangesteld.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.Het centraal stembureau per 1 januari 2026 in te stellen en voor vier kalenderjaren de volgende leden en plaatsvervangende leden te benoemen:
Leden
- mw. C. Gimeno (plaatsvervangend voorzitter)
- mw. J. Jonkers
Plaatsvervangende leden
- mw. F. Oustou
- dhr. M. Feddes
- mw. M. Boers
2. De raadzaal aan te wijzen als ruimte voor de zittingen van het centraal stembureau.
3. De zittende leden te ontslaan.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1.Het centraal stembureau per 1 januari 2026 in te stellen en voor vier kalenderjaren de volgende leden en plaatsvervangende leden te benoemen:
Leden
- mw. C. Gimeno (plaatsvervangend voorzitter)
- mw. J. Jonkers
Plaatsvervangende leden
- mw. F. Oustou
- dhr. M. Feddes
- mw. M. Boers
2. De raadzaal aan te wijzen als ruimte voor de zittingen van het centraal stembureau.
3. De zittende leden te ontslaan. -
AG.4.2
Het college besluit tot het actualiseren van de woonplaatsgrens. Door de tijd heen is de bebouwde kom gegroeid. Hierdoor liggen binnen de kern, grenzen niet goed. Met dit besluit laten we het weer aansluiten op de basisregistratie.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
Het college besluit tot het actualiseren van de woonplaatsgrens. Door de tijd heen is de bebouwde kom gegroeid. Hierdoor liggen binnen de kern, grenzen niet goed. Met dit besluit laten we het weer aansluiten op de basisregistratie.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
Het college besluit tot het actualiseren van de woonplaatsgrens. Door de tijd heen is de bebouwde kom gegroeid. Hierdoor liggen binnen de kern, grenzen niet goed. Met dit besluit laten we het weer aansluiten op de basisregistratie. -
AG.4.3
Het is onlangs duidelijk geworden dat de kaveluitgifte op Noord III vertraagd is. De netcongestie zorgt ervoor dat er op dit moment geen grootverbruikersaansluiting geleverd kan worden. Wij zijn hier in principe als gemeente niet voor verantwoordelijk bij de kaveluitgifte, maar dit is wel cruciaal bij de vestiging van de bedrijven en het creëren van een hoogwaardig bedrijventerrein. Via deze memo willen wij de gemeenteraad hierover informeren.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De raad middels een memo te informeren over de stand van zaken op Noord III
Besluit
Akkoord conform voorstel.
De raad middels een memo te informeren over de stand van zaken op Noord III -
AG.4.4
Het college besluit de indexatie voor de Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang (DUVO) beschikbaar te stellen aan centrumgemeente Emmen. Deze gemeente voert deze taak uit voor alle gemeenten in Drenthe. Aanleiding is de indexering van de DUVO die via het gemeentefonds aan alle gemeenten is uitgekeerd en niet specifiek aan de DUVO van de centrumgemeenten.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De middelen die zijn ontvangen via het gemeentefonds voor indexatie van de Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang vanaf 2024 beschikbaar te stellen aan centrumgemeente Emmen.
2. Hiervoor voor 2025 een budget ter hoogte van € 56.047 op te nemen in de Financiële tussenrapportage 2025 en voor 2026 en verder een budget ter hoogte van € 70.842 per jaar op te nemen in de
programmabegroting 2026-2029.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. De middelen die zijn ontvangen via het gemeentefonds voor indexatie van de Decentralisatie-uitkering Vrouwenopvang vanaf 2024 beschikbaar te stellen aan centrumgemeente Emmen.
2. Hiervoor voor 2025 een budget ter hoogte van € 56.047 op te nemen in de Financiële tussenrapportage 2025 en voor 2026 en verder een budget ter hoogte van € 70.842 per jaar op te nemen in de
programmabegroting 2026-2029. -
AG.4.5
Op woensdag 29 oktober 2025 wordt de verkiezing voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal gehouden. Er zijn 22 stembureaus en 1 gemeentelijk stembureau nodig om deze verkiezing uit te voeren. Daarnaast stelt het college de openingstijden vast en wijst zij de locatie aan voor het tellen van het stembureau NS station.
Bij een centrale stemopneming is de taak van het gemeentelijk stembureau om de volgende dag tijdens een openbare zitting de stemmen per lijst én per kandidaat te tellen. Dit wordt ook wel ‘centraal tellen’ genoemd. Het sorteren van de stemmen en op partijniveau tellen heeft op de stembureaus plaats gevonden. De voorlopige uitslag komt dus net als voorgaande jaren binnen op de dag van de verkiezingenBijlagen
Voorgesteld besluit
- Voor de op 29 oktober 2025 te houden verkiezing voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal een gemeentelijke stembureau plus 22 stemlocaties in te stellen, overeenkomstig bijlage I.
- Een locatie aan te wijzen voor het tellen van de stemmen van het stembureau NS station op 29 oktober 2025, overeenkomstig bijlage II.
- Het gemeentelijk stembureau centraal de stemopneming uit te laten voeren op 30 oktober 2025.
Besluit
Akkoord conform voorstel.
- Voor de op 29 oktober 2025 te houden verkiezing voor de Tweede Kamer der Staten-Generaal een gemeentelijke stembureau plus 22 stemlocaties in te stellen, overeenkomstig bijlage I.
- Een locatie aan te wijzen voor het tellen van de stemmen van het stembureau NS station op 29 oktober 2025, overeenkomstig bijlage II.
- Het gemeentelijk stembureau centraal de stemopneming uit te laten voeren op 30 oktober 2025.
-
AG.4.6
Het college dient bij de provincie Drenthe de voortgangsrapportage 2025 subsidie Regiostedenfonds in en stuurt deze ter informatie naar de gemeenteraad.
De gemeente Meppel heeft in 2021 bij de Provincie Drenthe een subsidie aangevraagd van € 2,65 miljoen uit het Regiostedenfonds, periode 2022 t/m 2025. De periode is inmiddels verlengd t/m 2027. Eén van de voorwaarden is een jaarlijkse voortgangsrapportage.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De provincie te informeren via bijgevoegde brief en rapportage over de voortgang van de subsidiabele activiteiten Regiostedenfonds.
2. De raad te informeren via bijgevoegde memo met de voortgangsrapportage als bijlage.Besluit
Akkoord conform voorstel.
1. De provincie te informeren via bijgevoegde brief en rapportage over de voortgang van de subsidiabele activiteiten Regiostedenfonds.
2. De raad te informeren via bijgevoegde memo met de voortgangsrapportage als bijlage. -
AG.5Sluiting