Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

3 - RAADSCOMMISSIE ALGEMEEN

donderdag 5 juni 2025

19:30 - 22:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
G. Stam
Toelichting

u kunt de vergadering hier terugzien

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Er is bericht van verhindering ontvangen van de dames C. Heijink (CDA), A. Huisman (PvdA), M. Bakkenes (SteM), H. van Diepen (GL), E. Schut (SP) en de heren R. Klok (CU), D. Krol (CU), R. van Leeuwen (SteM)

  2. 2

    00:18:20 - 00:18:53 - K. de Vries
  3. 3
    Vaststelling agenda
  4. 4

  5. 5

    Toelichting: Commissieleden kunnen tijdens dit agendapunt vragen stellen over de stand van zaken betreffende art. 32 vragen, memo's, moties en amendementen. Deze statusvragen zijn informatief van aard en daarmee niet bedoeld ter discussie. De leden worden verzocht 24 uur van tevoren deze vragen aan te melden voor een goede terugkoppeling.

  6. 6

    Toelichting: U kunt uw mening geven over een onderwerp in de raadscommissie. Bij de vergadering van de raadscommissie kunt u ook gebruik maken van het spreekrecht over onderwerpen die niet op de agenda staan. Als u gebruik wilt maken van het inspreekrecht dan dient u zich voorafgaand aan de vergadering aan te melden bij de raadsgriffie. U moet zich uiterlijk voor 12:00 uur op de dag van de vergadering melden. Dit kan via de e-mail griffie@meppel.nl of telefonisch via 14 0522.

  7. 7
    Bespreekstukken
  8. 7.1

    Als inspreker heeft zich gemeld:

    • De heer Scheele als voorzitter van stichting toekomstbestendig Nijeveen in oprichting

    Toelichting college:
    Het behouden van voorzieningen is geen vanzelfsprekendheid. Zeker niet in een gemeente waarin het aantal inwoners groeit en de financiële middelen niet onuitputtelijk zijn. Vraagstukken zoals het zwembad, een maatschappelijke accommodatie in Nijeveen en de binnensport vragen om perspectief. Daarnaast ligt er een grote opgave als het gaat om vernieuwing van onze schoolgebouwen en het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed. Het ontbreekt de gemeente nog aan een instrument en een kader om de komende jaren op eenduidige wijze besluitvorming voor te bereiden en prioritering aan te brengen binnen de financiële mogelijkheden.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Strategisch Huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties (SHMA) 2025-2045 vast te stellen.
    2. Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2025 – 2044 vast te stellen.
    3. Het sportaccommodatiebeleidsplan 2025-2029 gemeente Meppel vast te stellen.

    00:22:02 - 00:27:31 - Inspreker 1
    00:27:31 - 00:28:00 - E. Annen
    00:28:00 - 00:28:43 - Inspreker 1
    00:28:43 - 00:28:55 - E. Annen
    00:28:55 - 00:29:30 - Inspreker 1
    00:29:30 - 00:30:21 - A. de Vos
    00:30:21 - 00:30:25 - Inspreker 1
    00:30:25 - 00:30:41 - K.J. Dunnink
    00:30:41 - 00:31:18 - Inspreker 1
    00:31:18 - 00:31:46 - K.J. Dunnink
    00:31:46 - 00:32:35 - Inspreker 1
  9. 7.1.1

    In Strategisch Huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties (hierna SHMA) is geïnventariseerd welke beleidsinhoudelijke taken en ontwikkelingen op de gemeente afkomen, welke huisvestingsopgaven daaruit voortvloeien en hoe we tot keuzes kunnen komen. In een kerntakenladder wordt onderscheid gemaakt in de wettelijke accommodaties, basisaccommodaties en lokale plusaccommodaties. Daarmee wordt duidelijk welke rol en verantwoordelijkheid de gemeente heeft in specifieke huisvestingsvraagstukken. Dat biedt houvast en duidelijkheid voor samenwerkingspartners, de maatschappelijke voorzieningen en ambtelijke organisatie. Ook draagt dit bij aan een transparant besluitvormingsproces.

    00:22:02 - 00:27:31 - Inspreker 1
    00:27:31 - 00:28:00 - E. Annen
    00:28:00 - 00:28:43 - Inspreker 1
    00:28:43 - 00:28:55 - E. Annen
    00:28:55 - 00:29:30 - Inspreker 1
    00:29:30 - 00:30:21 - A. de Vos
    00:30:21 - 00:30:25 - Inspreker 1
    00:30:25 - 00:30:41 - K.J. Dunnink
    00:30:41 - 00:31:18 - Inspreker 1
    00:31:18 - 00:31:46 - K.J. Dunnink
    00:31:46 - 00:32:35 - Inspreker 1
    00:34:32 - 00:37:43 - A. de Vlieg
    00:38:19 - 00:39:45 - X. Topma
    00:39:45 - 00:40:13 - K.J. Dunnink
    00:40:13 - 00:40:34 - X. Topma
    00:40:45 - 00:42:09 - H. Timmer
    00:42:15 - 00:44:10 - K.J. Dunnink
    00:44:16 - 00:47:01 - J. Koot
    00:47:11 - 00:49:25 - G. Geertsma
    00:49:25 - 00:49:39 - A. de Vlieg
    00:49:40 - 00:50:01 - G. Geertsma
    00:50:01 - 00:50:16 - A. de Vlieg
    00:50:18 - 00:50:55 - G. Geertsma
    00:50:55 - 00:51:09 - A. de Vlieg
    00:51:09 - 00:51:15 - G. Geertsma
    00:51:16 - 00:51:36 - X. Topma
    00:51:36 - 00:51:54 - G. Geertsma
    00:52:03 - 00:54:00 - A. de Vos
    00:54:07 - 00:56:00 - H. van Scheijen
    00:56:00 - 00:56:24 - K.J. Dunnink
    00:56:24 - 00:57:14 - H. van Scheijen
    00:57:40 - 00:59:55 - A. Peterson
    00:59:55 - 01:00:36 - K.J. Dunnink
    01:00:36 - 01:00:57 - A. Peterson
    01:00:57 - 01:01:14 - K.J. Dunnink
    01:01:14 - 01:04:56 - A. Peterson
    01:04:56 - 01:05:23 - A. de Vlieg
    01:05:23 - 01:07:11 - A. Peterson
    01:07:11 - 01:07:27 - A. de Vlieg
    01:07:27 - 01:07:49 - A. Peterson
    01:07:49 - 01:08:26 - A. de Vlieg
    01:08:26 - 01:08:52 - A. Peterson
    01:08:52 - 01:10:05 - G. Geertsma
    01:10:05 - 01:11:07 - A. Peterson
    01:11:07 - 01:12:08 - X. Topma
    01:12:08 - 01:12:28 - A. Peterson
    01:12:28 - 01:12:45 - K. Witteveen
    01:12:45 - 01:12:46 - A. Peterson
    01:12:46 - 01:13:09 - K. Witteveen
    01:13:09 - 01:14:38 - A. Peterson
    01:14:38 - 01:15:19 - K.J. Dunnink
    01:15:19 - 01:15:48 - A. Peterson
    01:15:48 - 01:16:20 - K.J. Dunnink
    01:16:20 - 01:18:22 - A. Peterson
    01:18:22 - 01:20:23 - G. Geertsma
    01:20:23 - 01:20:28 - A. Peterson
    01:20:28 - 01:20:53 - A. de Vlieg
    01:20:53 - 01:23:00 - A. Peterson
    01:23:11 - 01:25:04 - A. de Vlieg
    01:25:25 - 01:25:58 - X. Topma
    01:26:02 - 01:27:27 - K.J. Dunnink
    01:27:39 - 01:28:44 - G. Geertsma
    01:29:03 - 01:29:17 - K. Witteveen
    01:29:31 - 01:30:03 - A. Peterson
  10. 7.1.2

    Een van de wettelijke taken is de gemeentelijke zorgplicht voor onderwijshuisvesting. Parallel aan het SHMA is daarom het Integraal Huisvestingsplan (IHP)  Onderwijs 2025- 2045 opgesteld. Daarin is samen met alle schoolbesturen in de gemeente Meppel de vernieuwingsopgave in kaart gebracht en in een planning voor de komende jaren verwerkt.

    01:30:59 - 01:32:19 - K.J. Dunnink
    01:32:24 - 01:35:17 - X. Topma
    01:35:22 - 01:36:28 - K. Witteveen
    01:36:41 - 01:40:03 - A.C. Postma
    01:40:06 - 01:42:33 - J. Koot
    01:42:41 - 01:44:53 - H. van Scheijen
    01:44:55 - 01:46:20 - A. de Vlieg
    01:46:26 - 01:47:35 - G. Geertsma
    01:47:53 - 01:48:16 - A. Peterson
    01:48:16 - 01:48:30 - K.J. Dunnink
    01:48:30 - 01:49:01 - A. Peterson
    01:49:01 - 01:49:35 - K.J. Dunnink
    01:49:35 - 01:50:50 - A. Peterson
    01:50:50 - 01:51:41 - X. Topma
    01:51:41 - 01:52:40 - A. Peterson
    01:52:40 - 01:52:51 - H. Timmer
    01:52:51 - 01:54:10 - A. Peterson
    01:54:10 - 01:54:40 - H. van Scheijen
    01:54:40 - 01:57:15 - A. Peterson
    01:57:53 - 01:58:12 - H. van Scheijen
    01:58:19 - 01:58:42 - X. Topma
    01:58:52 - 01:59:23 - A. de Vlieg
    01:59:29 - 01:59:43 - K.J. Dunnink
    01:59:57 - 02:00:30 - G. Geertsma
  11. 7.1.3

    Sportaccommodaties zijn deels een wettelijke verplichting als het gaat om het faciliteren van bewegingsonderwijs. Verder zijn sportaccommodaties een beleidskeuze en kunnen daarmee gezien worden als basisaccommodaties. Hierop is het sportaccommodatiebeleid aangepast. Beide documenten zijn verwerkt in de projectenplanning in het SHMA en op die manier sterk met elkaar verweven.

    02:01:32 - 02:02:22 - A. de Vlieg
    02:02:27 - 02:03:16 - L. Raat
    02:03:21 - 02:06:07 - P. van Leeuwen
    02:06:07 - 02:07:15 - A. de Vos
    02:07:17 - 02:08:43 - K. Witteveen
    02:08:46 - 02:10:12 - J. Koot
    02:10:16 - 02:10:50 - X. Topma
    02:10:52 - 02:12:12 - K.J. Dunnink
    02:12:12 - 02:12:17 - P. van Leeuwen
    02:12:18 - 02:13:27 - P. van Leeuwen
    02:13:30 - 02:13:50 - K.J. Dunnink
    02:13:52 - 02:13:57 - P. van Leeuwen
    02:14:17 - 02:17:23 - A. Peterson
    02:17:23 - 02:17:35 - K.J. Dunnink
    02:17:35 - 02:19:20 - A. Peterson
    02:19:27 - 02:19:48 - E. Annen
    02:20:03 - 02:20:04 - E. Annen
    02:20:50 - 02:22:14 - A. Peterson
    02:22:30 - 02:22:59 - K.J. Dunnink
  12. 7.1.4

    Gezien de verwevenheid van de drie voorstellen wordt de besluitvorming over deze onderwerpen geïntegreerd in één raadsvoorstel. Algemene opmerkingen kunnen in deze afronding behandeld worden.

    02:22:46 - 02:22:59 - K.J. Dunnink
  13. 7.2

    Toelichting:
    De gemeente Meppel levert een belangrijke bijdrage in de opvang van ontheemden en vluchtelingen. Het college wil graag van de raad horen hoe zij tegen een aantal zaken aankijkt zoals de bijdrage van Meppel aan de provinciale opgave. Daartoe heeft het college een opiniërende memo aan de raad verstrekt met informatie over de huidige vormen van opvang van ontheemden en vluchtelingen in Meppel. 


    De volgende drie vragen kunnen gebruikt worden voor de bespreking:

    1. Wat vindt u als raad van de bijdrage van Meppel aan de provinciale opgave met betrekking tot de opvang van ontheemden en asielzoekers?
    2. Wat vindt u als raad van het verzoek van het COA om de bestuursovereenkomst met betrekking tot de opvang van asielzoekers op de boot aan de Zomerdijk te verlengen tot februari 2028? 
    3. Hoe kijkt de raad aan tegen de toekomstbestendigheid van de Oekraïne-opvang?
    02:30:54 - 02:34:43 - G. Stam
    02:34:47 - 02:36:12 - H. van Scheijen
    02:36:12 - 02:37:36 - X. Topma
    02:37:36 - 02:38:01 - H. van Scheijen
    02:38:03 - 02:40:50 - A. de Vlieg
    02:40:53 - 02:43:01 - E. Knorren
    02:43:02 - 02:47:45 - E. Annen
    02:47:45 - 02:48:14 - G. Stam
    02:48:14 - 02:48:35 - E. Annen
    02:48:35 - 02:48:42 - G. Stam
    02:48:42 - 02:48:54 - E. Annen
    02:48:55 - 02:49:02 - G. Stam
    02:49:02 - 02:49:03 - E. Annen
    02:49:03 - 02:49:05 - G. Stam
    02:49:06 - 02:49:34 - E. Annen
    02:49:38 - 02:50:40 - X. Topma
    02:50:40 - 02:50:50 - E. Annen
    02:50:50 - 02:52:53 - X. Topma
    02:52:56 - 02:53:53 - K. Witteveen
    02:53:55 - 02:56:51 - A. de Vos
    02:57:11 - 03:03:55 - A. Maathuis
    03:03:56 - 03:04:22 - G. Stam
    03:04:22 - 03:04:23 - A. Maathuis
    03:04:23 - 03:04:30 - G. Stam
    03:04:31 - 03:06:23 - A. Maathuis
    03:06:23 - 03:06:51 - G. Stam
    03:06:51 - 03:10:25 - A. Maathuis
    03:10:27 - 03:10:42 - A. de Vlieg
    03:10:42 - 03:11:39 - A. Maathuis
    03:11:40 - 03:12:03 - A. de Vlieg
    03:12:04 - 03:16:45 - A. Maathuis
    03:16:47 - 03:17:09 - E. Annen
    03:17:09 - 03:17:16 - A. Maathuis
    03:17:17 - 03:18:11 - E. Knorren
    03:18:11 - 03:19:42 - A. Maathuis
    03:19:42 - 03:20:52 - E. Knorren
    03:20:52 - 03:23:36 - A. Maathuis
    03:23:37 - 03:24:08 - X. Topma
    03:24:09 - 03:25:08 - A. Maathuis
    03:25:19 - 03:26:16 - X. Topma
    03:26:21 - 03:27:29 - G. Stam
    03:27:38 - 03:27:56 - A. de Vlieg
    03:28:06 - 03:31:25 - A. Maathuis
  14. 7.3

    Toelichting college: 
    De Omgevingswet is op 1 januari 2024 ingegaan. De gemeenten hebben op basis van de invoeringswet tot 1 januari 2032 de tijd om alle bestemmingsplannen en beheersverordeningen om te zetten naar één omgevingsplan dat de gehele gemeente dekt. De gemeenteraad heeft op 24 april 2025 besloten om het omgevingsplan te wijzigen voor de deelgebieden Binnenstad en Centrumschil & Noordpoort. Daarmee staat de structuur en de basis van het omgevingsplan. Op basis daarvan kan verder gewerkt worden aan het omgevingsplan. Na de Binnenstad en Centrumschil zijn nu de Industrie- en bedrijventerreinen aan de beurt. 


    Daarnaast heeft de gemeenteraad op 28 november 2024 besloten om de woonactiviteit mogelijk te maken voor de panden aan de Molenhoek, de Boompjes en het Noordeinde door de begrenzing van het industrieterrein Oevers aan te passen. De panden komen daarmee in het geluidaandachtsgebied te liggen in plaats van op het industrieterrein. Voor wat betreft het proces is destijds besloten om deze oplossing mee te nemen in de wijziging van het Omgevingsplan voor de Industrie- en bedrijventerreinen. 


    Ook speelt mee dat het voorkeursrecht voor Noord IV eind september 2026 verloopt. Daarom moet voor de datum van het verlopen het omgevingsplan gewijzigd zijn. Daardoor blijft het voorkeursrecht van kracht. De wijziging van het omgevingsplan voor het bedrijventerrein Noord IV wordt meegenomen in de wijziging voor de Industrie- en bedrijventerreinen.

    Voorgesteld besluit

    1. De Nota van uitgangspunten voor het wijzigen van het Omgevingsplan voor de deelgebieden Industrie- en Bedrijventerreinen vast te stellen.

    03:32:23 - 03:33:17 - D. Jansen
    03:33:20 - 03:35:39 - E. Knorren
    03:35:41 - 03:35:51 - H. Timmer
    03:35:54 - 03:38:08 - M.E. Wieringa
    03:38:10 - 03:38:52 - G. Stam
    03:38:56 - 03:40:46 - A. de Vlieg
    03:40:50 - 03:41:02 - X. Topma
    03:41:03 - 03:41:23 - A. de Vlieg
    03:41:36 - 03:41:56 - A. de Vos
    03:42:07 - 03:42:09 - A. Maathuis
    03:42:12 - 03:45:34 - R. van Ulzen
    03:45:34 - 03:46:00 - E. Knorren
    03:46:00 - 03:46:42 - R. van Ulzen
    03:46:52 - 03:47:07 - A. de Vlieg
    03:47:28 - 03:47:37 - R. van Ulzen
  15. 8
    Hamerstukken
  16. 8.1

    Toelichting college:
    De huidige U&H-strategie 2022-2026 biedt in de praktijk te weinig kaders voor de deelnemers om op te sturen én voor de omgevingsdienst om de VTH-taken uit te voeren. In de U&H-strategie 2026-2029 wordt deze strategie geüpdatet. Een meer tactische en risicogerichte invulling is daarvoor gerealiseerd. Daarnaast was ook nodig nog meer verbinding te leggen met lokale en regionale ambities op inhoudelijk vlak, alsmede met actuele landelijke ontwikkelingen bij alle omgevingsdiensten. De huidige strategie is te algemeen geformuleerd, de taken van de Omgevingsdienst Drenthe zijn te algemeen geformuleerd en er is geen diepgang op het gebied van bodem, milieulocaties, asbest en energiebesparing. Als laatste is de huidige strategie van voor de Omgevingswet. Bij de Omgevingswet hoort een nieuw wettelijk kader, waar de U&H-strategie 2026-2029 aan voldoet. Bij de vorige strategie wilden de raden en staten meer betrokken worden bij updates. Daarom is nu een zienswijzeprocedure toegevoegd aan de besluitvorming van de U&H-strategie.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het niet indienen van een zienswijze op de Ontwerp U&H-strategie Drenthe 2026-2029

  17. 8.2

    Toelichting college:
    Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten een perceel grond aan te kopen. Het perceel wordt verworven vanwege de ruimtelijke opgaven in het betreffende gebied. Uw raad dient voor strategische aankopen, waarvoor geen grondexploitatie is opgesteld, krediet beschikbaar te stellen.

    Voorgesteld besluit

    1. Voor het begrotingsjaar 2025 een krediet beschikbaar te stellen van € 165.000 voor de verwerving van het genoemde perceel als bedoeld in het ‘Memo aankoop grond – locatie en voorwaarden’ (bijlage 1) en een en ander overeenkomstig de bijgevoegde begrotingswijziging (bijlage 2).
  18. 8.3

    Toelichting college:
    De gemeente Meppel kan als deelnemer aan zeven gemeenschappelijke regelingen zienswijzen indienen bij de besturen van deze regelingen op de begroting. De gemeenschappelijke regelingen zijn: Reestmond, het Recreatieschap Drenthe, de Omgevingsdienst Drenthe (OD), de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD), de Veiligheidsregio Drenthe en het Publiek vervoer Groningen Drenthe. 


    De gemeenschappelijke regelingen van de OD en de GGD hebben daarnaast een gewijzigde begroting 2025 ingediend. De zevende gemeenschappelijke regeling is de Gemeentelijke Kredietbank. Hier ontvangt u op een ander moment een voorstel voor.

    Voorgesteld besluit

    A. Werkvoorzieningsschap Reestmond 
    1. Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 en meerjarendoorrekening 2027- 2029 van Reestmond in te dienen.


    B. Recreatieschap Drenthe 
    1. Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van het Recreatieschap in te dienen. 


    C. Gemeentelijke Gezondheidsdienst Drenthe (GGD) 
    1. Geen zienswijze op de voorgestelde wijzigingen in de begroting 2025 van de GGD in te dienen. 
    2. Geen Zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van de GGD in te dienen.


    D. Omgevingsdienst Drenthe 
    1. Geen zienswijze op de ontwerpbegrotingswijziging 2025 van de Omgevingsdienst Drenthe in te dienen. 
    2. Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van de Omgevingsdienst Drenthe In te dienen. 


    E. Veiligheidsregio Drenthe (VRD) 
    1. Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van de VRD in te dienen. Wel in de brief de waardering uitspreken en er waarde aan te hechten deze positieve lijn samen voort te zetten. Tegelijkertijd benadrukken dat het van belang is om kritisch te blijven kijken naar de taken en uitgaven en deze gezamenlijke scherpte vast te houden.


    F. Publiek Vervoer Groningen Drenthe 
    1. Geen zienswijze op de ontwerpbegroting 2026 van Publiek Vervoer in te dienen.

  19. 8.4

    Toelichting college:
    De bestuursrapportage geeft een actueel inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de uitvoering van de begroting in het lopende jaar. Het geeft inzicht in de afwijkingen of bijstellingen op de vastgestelde programma begroting 2025 en de manier waarop eventueel wordt bijgestuurd om de gestelde doelen te bereiken. De begroting voor 2025 wordt bijgesteld naar een voordelig saldo van afgerond €6,4 miljoen.

    Voorgesteld besluit

    1.De bestuursrapportage 2025 vast te stellen en daarmee: 
    a. De financiële afwijkingen per programma vast te stellen en de begroting 2025 daarop te wijzigen conform de tabel zoals opgenomen in de bijlage van de bestuursrapportage; 
    b. De gewijzigde investeringskredieten te autoriseren zoals opgenomen in de bijlage van de bestuursrapportage.

  20. 9
    Sluiting