- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- R. van Leeuwen
- Toelichting
-
U kunt de vergadering hier terugzien
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
De dames G. Geertsma, E. Bakkenes en M. Bakkenes (SteM) , A. de Vlieg en H. van Diepen (GroenLinks), L. Raat (VVD), A. Huisman (PvdA), E. Schut (SP) en de heer G. Stam (ChristenUnie) zijn met kennisgeving afwezig
-
2Vaststelling agenda
-
3
Bijlagen
-
4
Toelichting: Commissieleden kunnen tijdens dit agendapunt vragen stellen over de stand van zaken betreffende art. 32 vragen, memo's, moties en amendementen. Deze statusvragen zijn informatief van aard en daarmee niet bedoeld ter discussie. De leden worden verzocht 24 uur van tevoren deze vragen aan te melden voor een goede terugkoppeling.
-
5
Toelichting: U kunt uw mening geven over een onderwerp in de raadscommissie. Bij de vergadering van de raadscommissie kunt u ook gebruik maken van het spreekrecht over onderwerpen die niet op de agenda staan. Als u gebruik wilt maken van het inspreekrecht dan dient u zich voorafgaand aan de vergadering aan te melden bij de raadsgriffie. U moet zich uiterlijk voor 12:00 uur op de dag van de vergadering melden. Dit kan via de e-mail griffie@meppel.nl of telefonisch via 14 0522.
-
6Bespreekstukken
-
6.1
Toelichting college:
Vorig jaar heeft een evaluatie op hoofdlijnen plaatsgevonden op het armoede- en schuldenbeleid, met daaraan verbonden conclusies en aanbevelingen. Met dit plan in het achterhoofd is het beleidsplan armoede en schulden geschreven voor de periode 2024-2027. In dit plan wordt uiteengezet wat onze visie is en onze doelen zijn ten aanzien van de armoede- en schuldenaanpak, welke regelingen en activiteiten wij willen voortzetten en welke regelingen en activiteiten vragen om aanpassing dan wel om verder onderzoek. Kortom, waar staan we voor en waar gaan we voor als gemeente Meppel, als het gaat om de armoede- en schuldenaanpak.Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. Het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 vast te stellen.
2. De beleidsnotitie “Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015”, vastgesteld op 23 februari 2012, in te trekken.
3. De notitie "Toelatingsbeleid-, begeleiding uitstroom budgetbeheer-, en prestatie-indicatoren schuldhulpverlening 2013-2016", vastgesteld op 22 november 2012, in te trekken. -
6.2
Toelichting college:
Met ingang van 1 januari 2023 is de wet versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. Deze wet wijzigt de Gemeentewet met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening. Met deze wijziging leggen het college van burgemeester en wethouders bij een gemeente in de jaarrekening zelf verantwoording af over de financiële rechtmatigheid.
Hierop heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeente de modelverordeningen voor de financiële verordening, de controleverordening en doelmatigheid doeltreffendheid verordening geactualiseerd. Bij deze actualisatie zijn ook commissie BBV adviezen betrokken en zijn er tekstuele aanscherpingen aangebracht. Deze modelverordeningen staan aan de basis van onze actualisatie. Hierdoor borgen we dat we aansluiten bij hogere wetgeving.
Ten tweede heeft u het financieel actieplan vastgesteld. Hierin hebben wij 12 actiepunten opgenomen die bijdragen aan een (duurzaam) financieel gezond Meppel. De actiepunten worden, voor zover van toepassing, hiermee geborgd in financieel beleid.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De financiële verordening 2023 vast te stellen;
2. De verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Meppel vast te stellen;
3. De verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Meppel vast te stellen;
4. De nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023 vast te stellen;
5. De nota reserves en voorzieningen 2023 vast te stellen en daarmee in te stemmen met:
a. Intrekken Nota reserves en voorzieningen gemeente Meppel 2013;
b. Opheffen bestemmingsreserve Sociaal domein, bestemmingsreserve onafhankelijke cliëntondersteuning, bestemmingsreserve binnenstadsplan. Er is geen sprake van een restantsaldo.
6. De nota beleidskader rechtmatigheid vast te stellen en daarmee in te stemmen met:
a. Het ambitieniveau te richten op de financiële rechtmatigheid en hantering van de wettelijke normen.
b. Voor de verslagjaren 2023 en 2024 uit te gaan van de norm van 1% van de lasten inclusief de toevoegingen aan reserves als maximum om te bepalen of er sprake is van een rechtmatige verantwoording.
c. De detaillering van de rapportering in de paragraaf bedrijfsvoering te doen en eenmaal per jaar te rapporteren via de jaarrekening.
d. Om na de rechtsmatigheidsverantwoording over 2024 een evaluatie uit te voeren en hierover in te gaan gesprek met de raad. -
7Hamerstukken
-
7.1
Toelichting college:
In de bijgevoegde belastingverordeningen zijn de financiële uitgangspunten van de begroting 2024 verwerkt. De tarieven zijn verhoogd met de inflatiecorrectie van 3,1%. De geraamde opbrengsten onroerendezaakbelasting zijn 10% extra verhoogd. De tarieven beroepsvaart zijn verhoogd met 5%, conform vaststelling begroting 2021. Pleziervaart is verhoogd met gemiddeld 10% (vaste ligplaatsen 5% en passanten inclusief campers 15%), conform vaststelling begroting 2022. De overige wijzigingen in de verordeningen zijn opgenomen in de bijlage “overzicht wijzigingen belastingverordeningen 2024”.Bijlagen
Voorgesteld besluit
De volgende verordeningen vast te stellen;
1. Marktgelden 2024;
2. Rioolheffing 2024;
3. Reinigingsheffingen 2024;
4. Leges 2024;
5. Precariobelasting 2024;
6. Lijkbezorgingsrechten 2024;
7. Parkeerbelastingen 2024;
8. Onroerendezaakbelastingen 2024;
9. Havengelden 2024;
10. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen Meppel. -
8Sluiting