Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1. RAADSVERGADERING

Reguliere raadsvergadering

donderdag 30 november 2023

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R.T.A. Korteland
Toelichting

U kunt de vergadering hier terugzien

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De heer R. Klunder (D66) en mevrouw M. Bakkenes (Sterk Meppel) zijn met kennisgeving afwezig.

    Besluit

    De voorzitter opent de vergadering op 19:30 uur, heet allen van harte welkom en geeft aan dat de heer R. Klunder (D66) en mevrouw M. Bakkenes (Sterk Meppel) zijn met kennisgeving afwezig. De voorzitter staat daarnaast kort stil bij de jongerengemeenteraad voor één dag op 21 november jl. en de brand in het stadhuis op 22 november jl.

  2. 2

    Besluit

    De agenda wordt conform concept vastgesteld.

  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.
    - De heer Knorren (CDA) - Windmolenpark
    - De heer Stam (ChristenUnie) - Nieuwbouw locatie Lord Nelson

    Besluit

    - De heer Knorren (CDA) stelt enkele vragen over een windmolenpark in het gebied tussen Nijeveen en Steenwijk. De beantwoording namens het college wordt gegeven door portefeuillehouder Bos.
    - De heer Stam (ChristenUnie) stelt enkele vragen over de nieuwbouw op locatie Lord Nelson. De beantwoording namens het college wordt gegeven door portefeuillehouder Van Ulzen.

  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    Vorig jaar heeft een evaluatie op hoofdlijnen plaatsgevonden op het armoede- en schuldenbeleid, met daaraan verbonden conclusies en aanbevelingen. Met dit plan in het achterhoofd is het beleidsplan armoede en schulden geschreven voor de periode 2024-2027. In dit plan wordt uiteengezet wat onze visie is en onze doelen zijn ten aanzien van de armoede- en schuldenaanpak, welke regelingen en activiteiten wij willen voortzetten en welke regelingen en activiteiten vragen om aanpassing dan wel om verder onderzoek. Kortom, waar staan we voor en waar gaan we voor als gemeente Meppel, als het gaat om de armoede- en schuldenaanpak.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (1), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 vast te stellen. 
    2. De beleidsnotitie “Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015”, vastgesteld op 23 februari 2012, in te trekken. 
    3. De notitie "Toelatingsbeleid-, begeleiding uitstroom budgetbeheer-, en prestatie-indicatoren schuldhulpverlening 2013-2016", vastgesteld op 22 november 2012, in te trekken.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Het beleidsplan armoede- en schulden 2024-2027 vast te stellen, met dien verstande dat een vijfde doel wordt toegevoegd:
    **Preventie en de aanpak van oorzaken van armoede en problematische schulden
    **Het voorkomen van armoede en problematische schulden is een belangrijk aandachtspunt, evenals het voorkomen dat mensen terugvallen nadat ze uit de financiële problemen zijn geholpen. Wij zetten in op het beter bereiken van de jonge generatie waar het gaat om het voorkomen van schuldenproblematiek. Door vroegtijdig betalingsachterstanden te signaleren kunnen wij inwoners sneller helpen, bijvoorbeeld bij particuliere verhuurders. Tot slot zetten wij ons in voor een integrale aanpak gericht op risico’s, zoals bijvoorbeeld eenzaamheid, gezondheids- en leefstijlproblematiek, die een oorzaak kunnen vormen voor mogelijke armoede schuldenproblematiek.
    2. De beleidsnotitie “Wet gemeentelijke schuldhulpverlening 2012-2015”, vastgesteld op 23 februari 2012, in te trekken.
    3. De notitie "Toelatingsbeleid-, begeleiding uitstroom budgetbeheer-, en prestatie-indicatoren schuldhulpverlening 2013-2016", vastgesteld op 22 november 2012, in te trekken.

  6. 4.1.1

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (1), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Besluit

    De raad besluit unaniem om het amendement aan te nemen.

  7. 4.1.2

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (1), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Besluit

    De raad besluit unaniem om de motie aan te nemen.

  8. 4.1.3

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (1), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Besluit

    De raad besluit unaniem om de motie aan te nemen

  9. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  10. 5.1

    Toelichting college:
    In de bijgevoegde belastingverordeningen zijn de financiële uitgangspunten van de begroting 2024 verwerkt. De tarieven zijn verhoogd met de inflatiecorrectie van 3,1%. De geraamde opbrengsten onroerendezaakbelasting zijn 10% extra verhoogd. De tarieven beroepsvaart zijn verhoogd met 5%, conform vaststelling begroting 2021. Pleziervaart is verhoogd met gemiddeld 10% (vaste ligplaatsen 5% en passanten inclusief campers 15%), conform vaststelling begroting 2022. De overige wijzigingen in de verordeningen zijn opgenomen in de bijlage “overzicht wijzigingen belastingverordeningen 2024”.

    Voorgesteld besluit

    De volgende verordeningen vast te stellen; 
    1. Marktgelden 2024; 
    2. Rioolheffing 2024; 
    3. Reinigingsheffingen 2024; 
    4. Leges 2024; 
    5. Precariobelasting 2024; 
    6. Lijkbezorgingsrechten 2024; 
    7. Parkeerbelastingen 2024; 
    8. Onroerendezaakbelastingen 2024; 
    9. Havengelden 2024; 
    10. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen Meppel.

    Besluit

    De raad besluit unaniem de volgende verordeningen vast te stellen:
    1. Marktgelden 2024;
    2. Rioolheffing 2024;
    3. Reinigingsheffingen 2024;
    4. Leges 2024;
    5. Precariobelasting 2024;
    6. Lijkbezorgingsrechten 2024;
    7. Parkeerbelastingen 2024;
    8. Onroerendezaakbelastingen 2024;
    9. Havengelden 2024;
    10. Kwijtschelding gemeentelijke belastingen Meppel.

  11. 5.2

    Toelichting college:
    Met ingang van 1 januari 2023 is de wet versterking decentrale rekenkamers in werking getreden. Deze wet wijzigt de Gemeentewet met betrekking tot de rechtmatigheidsverantwoording als onderdeel van de jaarrekening. Met deze wijziging leggen het college van burgemeester en wethouders bij een gemeente in de jaarrekening zelf verantwoording af over de financiële rechtmatigheid. 


    Hierop heeft de Vereniging van Nederlandse Gemeente de modelverordeningen voor de financiële verordening, de controleverordening en doelmatigheid doeltreffendheid verordening geactualiseerd. Bij deze actualisatie zijn ook commissie BBV adviezen betrokken en zijn er tekstuele aanscherpingen aangebracht. Deze modelverordeningen staan aan de basis van onze actualisatie. Hierdoor borgen we dat we aansluiten bij hogere wetgeving. 


    Ten tweede heeft u het financieel actieplan vastgesteld. Hierin hebben wij 12 actiepunten opgenomen die bijdragen aan een (duurzaam) financieel gezond Meppel. De actiepunten worden, voor zover van toepassing, hiermee geborgd in financieel beleid.

    Voorgesteld besluit

    1. De financiële verordening 2023 vast te stellen; 
    2. De verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Meppel vast te stellen; 
    3. De verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Meppel vast te stellen; 
    4. De nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023 vast te stellen; 
    5. De nota reserves en voorzieningen 2023 vast te stellen en daarmee in te stemmen met: 
        a. Intrekken Nota reserves en voorzieningen gemeente Meppel 2013; 
        b. Opheffen bestemmingsreserve Sociaal domein, bestemmingsreserve onafhankelijke cliëntondersteuning, bestemmingsreserve binnenstadsplan. Er is geen sprake van een restantsaldo. 
    6. De nota beleidskader rechtmatigheid vast te stellen en daarmee in te stemmen met: 
        a. Het ambitieniveau te richten op de financiële rechtmatigheid en hantering van de wettelijke normen. 
        b. Voor de verslagjaren 2023 en 2024 uit te gaan van de norm van 1% van de lasten inclusief de toevoegingen aan reserves als maximum om te bepalen of er sprake is van een rechtmatige verantwoording. 
        c. De detaillering van de rapportering in de paragraaf bedrijfsvoering te doen en eenmaal per jaar te rapporteren via de jaarrekening. 
        d. Om na de rechtsmatigheidsverantwoording over 2024 een evaluatie uit te voeren en hierover in te gaan gesprek met de raad.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. De financiële verordening 2023 vast te stellen;
    2. De verordening onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid bestuur gemeente Meppel vast te stellen;
    3. De verordening controle op het financiële beheer en op de inrichting van de financiële organisatie gemeente Meppel vast te stellen;
    4. De nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2023 vast te stellen;
    5. De nota reserves en voorzieningen 2023 vast te stellen en daarmee in te stemmen met:
    a. Intrekken Nota reserves en voorzieningen gemeente Meppel 2013;
    b. Opheffen bestemmingsreserve Sociaal domein, bestemmingsreserve onafhankelijke cliëntondersteuning, bestemmingsreserve binnenstadsplan. Er is geen sprake van een restantsaldo.
    6. De nota beleidskader rechtmatigheid vast te stellen en daarmee in te stemmen met:
    a. Het ambitieniveau te richten op de financiële rechtmatigheid en hantering van de wettelijke normen.
    b. Voor de verslagjaren 2023 en 2024 uit te gaan van de norm van 1% van de lasten inclusief de toevoegingen aan reserves als maximum om te bepalen of er sprake is van een rechtmatige verantwoording.
    c. De detaillering van de rapportering in de paragraaf bedrijfsvoering te doen en eenmaal per jaar te rapporteren via de jaarrekening.
    Om na de rechtsmatigheidsverantwoording over 2024 een evaluatie uit te voeren en hierover in te gaan gesprek met de raad.

  12. 6

    Besluit

    De raad besluit unaniem om de besluitenlijst vast te stellen.

  13. 7

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden

    Besluit

    De raad besluit unaniem om de afdoeningslijst vast te stellen.

  14. 7.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  15. 7.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  16. 7.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  17. 8

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen

    Besluit

    Er worden geen mededelingen gedaan.

  18. 9

    Besluit

    Onder dankzegging van ieders aanwezigheid en inbreng sluit de voorzitter de vergadering om 20:49 uur.