- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- A. Maathuis
- Toelichting
-
De voorzitter nodigt u uit voor de raadsvergadering op donderdag 3 juli 2025. De vergadering begint om 15:00 uur in de raadzaal. De vergadering is live te volgen via de website www.gemeenteraadmeppel.nl.
Indicatief ziet het programma er als volgt uit:
15.00 - 15.05 uur Opening
15.05 - 17.00 uur Eerste termijn raad
17.00 - 18.30 uur Schorsing - eetpauze
18.30 - 19.30 uur Eerste termijn college
19.30 - 21.00 uur Tweede termijn raad
21.00 - 21.15 uur Schorsing
21.15 - 21.45 uur Tweede termijn college
21.45 - 22.00 uur Besluitvorming
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda
-
3
Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.
-
4
Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:
-
4.1
Toelichting college:
De financiële situatie van de gemeente Meppel en het voorziene forse tekort in de meerjarenbegroting waren de afgelopen periode aanleiding voor diverse maatregelen: een financieel actieplan; het doorlichten van de begroting via Zero Based Budgetting; het programma Balans Ambities en Middelen en daarbinnen het voeren van een takendiscussie (onder de naam Kiezen voor de Toekomst). Ook de toenemende tekorten op de arbeidsmarkt spelen een rol. De uitkomsten van dit alles vormen de basis van deze perspectiefnota.
Gedurende het traject dat is doorlopen, zijn de omstandigheden gewijzigd. Bij de start gingen we ervan uit dat in 2026 al de nodige besparingen gerealiseerd moesten zijn. Dat jaar was het eerste jaar van het financiële ravijn. Inmiddels heeft het Rijk extra middelen aan gemeenten in het vooruitzicht gesteld om het ravijn deels te dempen en vooral incidenteel bij te dragen aan de tekorten in de jeugdzorg die zich bij veel gemeenten voordoen – voor de periode tot en met 2027. Ook zijn onze algemene reserves behoorlijk in omvang toegenomen door incidentele meevallers in de afgelopen jaren. Daarmee is de grootste druk van de ketel en blijft de opgave voor de langere termijn goeddeels overeind. Om die reden is het mogelijk om stevig te investeren in preventie en kwaliteit, waarmee op de langere termijn de noodzakelijke besparingen gerealiseerd kunnen worden. Daarmee bereiken we een meerjarenperspectief dat financieel in balans is.
Bijlagen
Voorgesteld besluit
De Perspectiefnota 2026-2029 vast te stellen en daarmee in te stemmen met de in de nota uitgezette koers als basis voor de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 tot en met 2029.
-
4.1.1Eerste termijn raad - Algemene beschouwingen
-
4.1.2Schorsing - eetpauze en overleg
-
4.1.3Eerste termijn college - Reactie algemene beschouwingen
-
4.1.4Tweede termijn raad
-
4.1.5Tweede termijn college
-
4.1.6Besluitvorming
-
4.2Amendementen - Perspectiefnota 2026-2029
-
4.3Moties - Perspectiefnota 2026-2029
-
5
Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:
-
6Moties vreemd aan de orde
-
7Besluitenlijst raadsvergadering d.d. 19 juni 2025
-
8
Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:
- Voor kennisgeving aannemen
- Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
- Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
- Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
-
8.aCategorie 1: Voor kennisgeving aannemen
-
8.bCategorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
-
8.cCategorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
-
8.dCategorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
-
9
- Kennisgeving geheimhouding
- Raad
- College
- Verbonden partijen
-
10Sluiting