Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

Perspectiefnota 2026-2029

donderdag 3 juli 2025

15:00 - 22:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
A. Maathuis
Toelichting

De voorzitter nodigt u uit voor de raadsvergadering op donderdag 3 juli 2025. De vergadering begint om 15:00 uur in de raadzaal. De vergadering is live te volgen via de website www.gemeenteraadmeppel.nl.


Indicatief ziet het programma er als volgt uit:
15.00 - 15.05 uur Opening
15.05 - 17.00 uur Eerste termijn raad
17.00 - 18.30 uur Schorsing - eetpauze
18.30 - 19.30 uur Eerste termijn college
19.30 - 21.00 uur Tweede termijn raad
21.00 - 21.15 uur Schorsing
21.15 - 21.45 uur Tweede termijn college
21.45 - 22.00 uur Besluitvorming

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    De financiële situatie van de gemeente Meppel en het voorziene forse tekort in de meerjarenbegroting waren de afgelopen periode aanleiding voor diverse maatregelen: een financieel actieplan; het doorlichten van de begroting via Zero Based Budgetting; het programma Balans Ambities en Middelen en daarbinnen het voeren van een takendiscussie (onder de naam Kiezen voor de Toekomst). Ook de toenemende tekorten op de arbeidsmarkt spelen een rol. De uitkomsten van dit alles vormen de basis van deze perspectiefnota. 


    Gedurende het traject dat is doorlopen, zijn de omstandigheden gewijzigd. Bij de start gingen we ervan uit dat in 2026 al de nodige besparingen gerealiseerd moesten zijn. Dat jaar was het eerste jaar van het financiële ravijn. Inmiddels heeft het Rijk extra middelen aan gemeenten in het vooruitzicht gesteld om het ravijn deels te dempen en vooral incidenteel bij te dragen aan de tekorten in de jeugdzorg die zich bij veel gemeenten voordoen – voor de periode tot en met 2027. Ook zijn onze algemene reserves behoorlijk in omvang toegenomen door incidentele meevallers in de afgelopen jaren. Daarmee is de grootste druk van de ketel en blijft de opgave voor de langere termijn goeddeels overeind. Om die reden is het mogelijk om stevig te investeren in preventie en kwaliteit, waarmee op de langere termijn de noodzakelijke besparingen gerealiseerd kunnen worden. Daarmee bereiken we een meerjarenperspectief dat financieel in balans is.

    Voorgesteld besluit

    De Perspectiefnota 2026-2029 vast te stellen en daarmee in te stemmen met de in de nota uitgezette koers als basis voor de begroting 2026 en de meerjarenraming 2027 tot en met 2029.

  6. 4.1.1
    Eerste termijn raad - Algemene beschouwingen
  7. 4.1.2
    Schorsing - eetpauze en overleg
  8. 4.1.3
    Eerste termijn college - Reactie algemene beschouwingen
  9. 4.1.4
    Tweede termijn raad
  10. 4.1.5
    Tweede termijn college
  11. 4.1.6
    Besluitvorming
  12. 4.2
    Amendementen - Perspectiefnota 2026-2029
  13. 4.3
    Moties - Perspectiefnota 2026-2029
  14. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  15. 6
    Moties vreemd aan de orde
  16. 7
    Besluitenlijst raadsvergadering d.d. 19 juni 2025
  17. 8

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
  18. 8.a
    Categorie 1: Voor kennisgeving aannemen
  19. 8.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  20. 8.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  21. 8.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  22. 9

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
  23. 10
    Sluiting