Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

donderdag 27 februari 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
C. Bijl
Toelichting

CONCEPT


De voorzitter nodigt u uit voor de raadsvergadering op donderdag 27 februari 2025. De vergadering begint om 19:30 uur in de raadzaal. De vergadering is live te volgen vanaf de publieke tribune of via de website www.gemeenteraadmeppel.nl.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    Er is een groep alleenverdienershuishoudens die als gevolg van het mislopen van toeslagen onder het bestaansminimum terechtgekomen zijn. Toeslagen waar zij wel recht op hebben. Compensatie hiervan vindt voor de jaren 2022, 2023 en 2024 plaats via de bijzondere bijstand en voor de jaren 2025,2026 en 2027 via de Participatiewet op grond van een wettelijke regeling. In beide gevallen wordt uitgegaan van een beperkt vermogen (in 2024 was dit € 15.150 voor samenwonenden en € 7.575 voor een alleenstaande). Het staat gemeenten in het kader van de alleenverdienersproblematiek echter vrij om aan te sluiten bij de vermogensgrenzen van de verschillenden toeslagen die de Belastingdienst hanteert (voor de huurtoeslag is dit € 73.904 in 2024 en voor de zorgtoeslag is dit € 177.301 in 2024). 


    Wij willen gebruikmaken van deze beleidsvrijheid en de vermogensgrenzen hanteren die op de verschillende toeslagen van toepassing zijn. Het gaat hier namelijk om een groep huishoudens die recht hebben op bepaalde toeslagen, maar deze niet hebben gekregen van de Belastingdienst en hiervoor gecompenseerd moeten worden. Wij willen hierbij geen alleenverdienershuishoudens uitsluiten omdat het gaat om huishoudens die onder het sociaal minimum terechtgekomen zijn. Uitsluiting van deze huishoudens kan alleen voorkomen worden door dezelfde vermogensgrenzen te hanteren als de Belastingdienst doet bij de bepaling of een huishouden wel of niet voor bepaalde toeslagen in aanmerking komt. Daarnaast staat in de memorie van toelichting bij de ‘wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek’ dat “in het kader van gelijke behandeling wordt verwacht dat het college de vermogensgrenzen van de betreffende misgelopen toeslagen zal hanteren bij het beoordelen van een aanvraag voor de tegemoetkoming”. Weliswaar gaat de tijdelijke regeling over 2025 t/m 2027, maar in de jaren 2022 t/m 2024 speelde dezelfde problematiek. Het hanteren van de vermogensgrenzen van de toeslagen is dan ook aan te raden voor zowel de periode 2022 t/m 2024, als de periode 2025 t/m 2027.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen om aan te sluiten bij de vermogensgrenzen van de huurtoeslag en zorgtoeslag en hiermee af te wijken van de vermogensgrenzen van de bijzondere bijstand en de Participatiewet, in het kader van de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022 t/m 2027.
    2. € 51.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering en uitbetaling van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022,2023 en 2024.
    3. Dit te onttrekken uit de algemene bufferreserve vooruitlopend op de resultaatbestemming van de jaarstukken 2024.
    4. De begroting hierop te wijzigen conform de begrotingswijziging in de bijlage.
  6. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  7. 6
    Besluitenlijst raadsvergadering d.d. 30 januari 2025
  8. 7

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
  9. 7.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  10. 7.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  11. 7.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  12. 8

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
  13. 9
    Sluiting