1 - RAADSVERGADERING
donderdag 27 februari 2025
- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- C. Bijl
- Toelichting
-
U kunt hieronder de raadsvergadering van 27 februari 2025 terugkijken.
- Agenda documenten
Uitzending
Agendapunten
-
1
De heer P.J.J. van Leeuwen (Sterk Meppel) en mevrouw M. Grotens (VVD) zijn met kennisgeving afwezig.
-
2
Ingekomen verzoek van het college om een voorstel terug te nemen. De agendacommissie adviseert, conform bijgevoegde memo, in te stemmen met het verzoek van het college om het voorstel ‘Verordening winkeltijden Meppel 2024’ terug te nemen en aan te passen.
Bijlagen
00:21:48 - 00:23:14 - K. de Vries -
3Benoemingen en beëdigingen
-
3.1
Toelichting:
De heer C.P. Witteveen is in de raadsvergadering van 30 januari 2025 benoemd tot duo-raadslid namens de fractie van de PvdA. De heer Witteveen was echter verhinderd om beëdigd te worden. De beëdiging vindt daarom tijdens deze raadsvergadering plaats.00:24:17 - 00:25:46 - K. de Vries -
3.2
Toelichting:
Afgelopen december heeft mevrouw I. Booij haar raadslidmaatschap neergelegd van de gemeenteraad. Daarmee is ook haar lidmaatschap van de werkgeverscommissie beëindigd en heeft dit tot gevolg dat er een vacature is ontstaan. De voordracht voor de benoeming van een lid van de werkgeverscommissie wordt gedaan door het fractievoorzittersoverleg. De werkgeverscommissie heeft daarvoor de vacature geopend waarop kandidaten zich bij de voorzitter van de werkgeverscommissie, de heer X. Topma, konden melden.
De fractievoorzitters hebben op 4 februari 2025 de kandidatuur van de heer K.J. Dunnink besproken en besloten hem voor te dragen voor benoeming als lid van de werkgeverscommissie.
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De heer K.J. Dunnink te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie tot en met het einde van deze raadsperiode.
Besluit
De raad besluit unaniem om:
1. De heer K.J. Dunnink te benoemen tot lid van de werkgeverscommissie tot en met het einde van deze raadsperiode.00:26:32 - 00:27:08 - X. Topma -
3.3
De gemeenteraad heeft op 29 februari 2024 ingestemd met het initiatiefvoorstel om een Jongerenraad op te richten en heeft daarbij de verordening ‘Jongerenraad gemeente Meppel 2023’ vastgesteld. Het afgelopen jaar heeft de klankbordgroep, bestaande uit de dames L. Raat, I. Booij en de heer R. van Leeuwen, een aantal jongeren begeleid bij de werving van leden voor de jongerenraad. Vijf jongeren willen lid worden van de jongerenraad. De jongerenraad is beoogd als brug tussen de gemeente en jongeren. Veel beleid van de gemeente raakt jongeren, maar gaat vaak over hen in plaats van met hen. De jongerenraad kan hierin een adviserende rol innemen tussen de jongeren en de gemeente.
Voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026 wordt deze jongerenraad geëvalueerd. De beoogde deadline is 1 februari 2026. Daarna wordt de jongerenraad jaarlijks geëvalueerd.
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1.De volgende personen tot lid te benoemen van de Jongerenraad gemeente Meppel voor twee jaar met ingang van 27 februari 2025:
· Iris Knoflach (voorzitter)
· Sven Bruil
· Inge Perquin
· Roy Pruntel
· Senna van der TuinBesluit
De raad besluit unaniem om:
1. De volgende personen tot lid te benoemen van de Jongerenraad gemeente Meppel voor twee jaar met ingang van 27 februari 2025:
· Iris Knoflach (voorzitter)
· Sven Bruil
· Inge Perquin
· Roy Pruntel
· Senna van der Tuin00:28:13 - 00:30:09 - L. Raat00:31:27 - 00:33:43 - L. Raat -
4
Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.
- De heer R. van Leeuwen (Sterk Meppel) over de nieuwe asfaltcentrale in Staphorst
Bijlagen
00:38:43 - 00:40:43 - R. van Leeuwen00:40:47 - 00:43:49 - K. de Vries00:43:56 - 00:44:14 - R. van Leeuwen00:44:18 - 00:44:31 - K. de Vries00:44:39 - 00:45:00 - G. Stam00:45:08 - 00:45:22 - K. de Vries -
5
Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:
-
5.1
Toelichting college:
Er is een groep alleenverdienershuishoudens die als gevolg van het mislopen van toeslagen onder het bestaansminimum terechtgekomen zijn. Toeslagen waar zij wel recht op hebben. Compensatie hiervan vindt voor de jaren 2022, 2023 en 2024 plaats via de bijzondere bijstand en voor de jaren 2025,2026 en 2027 via de Participatiewet op grond van een wettelijke regeling. In beide gevallen wordt uitgegaan van een beperkt vermogen (in 2024 was dit € 15.150 voor samenwonenden en € 7.575 voor een alleenstaande). Het staat gemeenten in het kader van de alleenverdienersproblematiek echter vrij om aan te sluiten bij de vermogensgrenzen van de verschillenden toeslagen die de Belastingdienst hanteert (voor de huurtoeslag is dit € 73.904 in 2024 en voor de zorgtoeslag is dit € 177.301 in 2024).
Wij willen gebruikmaken van deze beleidsvrijheid en de vermogensgrenzen hanteren die op de verschillende toeslagen van toepassing zijn. Het gaat hier namelijk om een groep huishoudens die recht hebben op bepaalde toeslagen, maar deze niet hebben gekregen van de Belastingdienst en hiervoor gecompenseerd moeten worden. Wij willen hierbij geen alleenverdienershuishoudens uitsluiten omdat het gaat om huishoudens die onder het sociaal minimum terechtgekomen zijn. Uitsluiting van deze huishoudens kan alleen voorkomen worden door dezelfde vermogensgrenzen te hanteren als de Belastingdienst doet bij de bepaling of een huishouden wel of niet voor bepaalde toeslagen in aanmerking komt. Daarnaast staat in de memorie van toelichting bij de ‘wet tijdelijke regeling alleenverdienersproblematiek’ dat “in het kader van gelijke behandeling wordt verwacht dat het college de vermogensgrenzen van de betreffende misgelopen toeslagen zal hanteren bij het beoordelen van een aanvraag voor de tegemoetkoming”. Weliswaar gaat de tijdelijke regeling over 2025 t/m 2027, maar in de jaren 2022 t/m 2024 speelde dezelfde problematiek. Het hanteren van de vermogensgrenzen van de toeslagen is dan ook aan te raden voor zowel de periode 2022 t/m 2024, als de periode 2025 t/m 2027.
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
- In te stemmen om aan te sluiten bij de vermogensgrenzen van de huurtoeslag en zorgtoeslag en hiermee af te wijken van de vermogensgrenzen van de bijzondere bijstand en de Participatiewet, in het kader van de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022 t/m 2027.
- € 51.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering en uitbetaling van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022,2023 en 2024.
- Dit te onttrekken uit de algemene bufferreserve vooruitlopend op de resultaatbestemming van de jaarstukken 2024.
- De begroting hierop te wijzigen conform de begrotingswijziging in de bijlage.
Besluit
De raad besluit unaniem om:
1. In te stemmen om aan te sluiten bij de vermogensgrenzen van de huurtoeslag en zorgtoeslag en hiermee af te wijken van de vermogensgrenzen van de bijzondere bijstand en de Participatiewet, in het kader van de uitvoering van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022 t/m 2027.
2. € 51.000 beschikbaar te stellen voor de uitvoering en uitbetaling van de alleenverdienersproblematiek voor de jaren 2022,2023 en 2024.
3. Dit te onttrekken uit de algemene bufferreserve vooruitlopend op de resultaatbestemming van de jaarstukken 2024.
4. De begroting hierop te wijzigen conform de begrotingswijziging in de bijlage.00:46:05 - 00:48:50 - A. de Vlieg00:49:00 - 00:50:00 - K.H. Smidt00:50:06 - 00:50:10 - A. de Vlieg -
6
Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:
-
6.1
Toelichting:
De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2014 biedt de raad (raadsleden en fracties) de mogelijkheid om inhoudelijke ondersteuning te krijgen vanuit de ambtelijke organisatie. De medewerkers werken dan in opdracht van bijvoorbeeld de raad en niet van het college. Daarnaast biedt de verordening (financiële) mogelijkheden voor ondersteuning van de fracties (bijvoorbeeld een fractiesecretaris of het organiseren van bijeenkomsten). De fractieverantwoordingen zijn gecontroleerd door de griffie aan de hand van de genoemde verordening.
Een verzoek tot overheveling van het budget 2024 naar 2025 is ontvangen van de Sterk Meppel-fractie. De fractie wil in 2025 (eerste kwartaal) een uitgebreide meerdaagse training ten behoeve van de fractieleden organiseren. In de bestedingstabel (bijlage 1) bij de verordening staat dat overheveling één maal per raadsperiode mogelijk is, met uitzondering van overheveling naar het verkiezingsjaar. Daarbij moet door de fractie een concreet bestedingsdoel zijn aangegeven. Het verzoek van Sterk Meppel voldoet hieraan.
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De bijdragen fractieondersteuning 2024 conform overzicht raadsvoorstel vast te stellen.
2. In te stemmen met de overheveling van het Sterk Meppel-budget 2024 naar het jaar 2025.Besluit
De raad besluit unaniem om:
1. De bijdragen fractieondersteuning 2024 conform overzicht raadsvoorstel vast te stellen.
2. In te stemmen met de overheveling van het Sterk Meppel-budget 2024 naar het jaar 2025. -
6.2
Toelichting:
Mevrouw D. Tielenburg-Runhart is op 25 april 2024 aangewezen als raadsadviseur / plaatsvervangend griffier met ingang van 1 juli 2024. Zij had bij aanvang een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar (met daarna de mogelijkheid voor een vaste aanstelling), met een maand proeftijd. De werkgeverscommissie, de griffier en de raad zijn positief over het functioneren van mevrouw Tielenburg-Runhart en daarom wordt voorgesteld haar aanstelling om te zetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Op grond van artikel 107e van de Gemeentewet is de raad bevoegd om arbeidsovereenkomsten met de op de griffie werkzame ambtenaren te wijzigen.Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Voorgesteld besluit
1. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van mevrouw D. Tielenburg-Runhart, in de functie van raadsadviseur/plaatsvervangend griffier, met ingang van 1 maart 2025 om te zetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Besluit
De raad besluit unaniem om:
1. De arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd van mevrouw D. Tielenburg-Runhart, in de functie van raadsadviseur/plaatsvervangend griffier, met ingang van 1 maart 2025 om te zetten in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. -
7
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Besluit
De raad besluit unaniem om de besluitenlijst van 30 januari 2025 vast te stellen.
-
8
Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:
- Voor kennisgeving aannemen
- Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
- Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
- Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
Stemuitslag
voorCDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (3)Bijlagen
Besluit
De raad besluit de lijst ingekomen stukken conform concept vast te stellen.
-
8.a
Bijlagen
-
8.bCategorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
-
8.cCategorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
-
8.dCategorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
-
9
- Kennisgeving geheimhouding
- Raad
- College
- Verbonden partijen
-
10Sluiting