Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

Reguliere raadsvergadering

donderdag 25 september 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
A. Maathuis
Toelichting

U kunt hieronder de uitzending van de raadsvergadering van donderdag 25 september 2025 terugkijken.

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 2
    Vaststellen agenda
  2. 3

    Op grond van de Verordening op de raadscommissies Gemeente Meppel 2023 kan de raad niet-raadsleden benoemen in de raadscommissies (duo-raadsleden). Elke raadsfractie mag ten hoogste twee niet-raadsleden voordragen die haar vertegenwoordigen in de raadscommissies. Door de fractie van het CDA worden mevrouw A. Dobben-Guikema en de heer C.W. Koot voorgedragen als duo-raadslid.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Mevrouw A. Dobben-Guikema te benoemen als raadscommissielid (duo-raadslid) 
    2. Meneer C.W. Koot te benoemen als raadscommissielid (duo-raadslid)

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Mevrouw A. Dobben-Guikema te benoemen als raadscommissielid (duo-raadslid) 
    2. Meneer C.W. Koot te benoemen als raadscommissielid (duo-raadslid)

  3. 4

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

  4. 5

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 5.1

    Toelichting college:
    De Meppeler Kerkenvisie is de uitwerking van actiepunt 12 van de uitvoeringsagenda van de erfgoednota ‘Meppeler erfgoed nu’. Kerkgebouwen zijn vol betekenis, omgeven met emoties en bepalen het landschap. Het zijn gebouwen die we willen koesteren ook al verandert de functie.


    U heeft in uw vergadering van 21 december 2023 het college verzocht om op basis van het document ‘Het Meppeler Kerkengesprek’ een kerkenvisie op te stellen voor hoe er in de toekomst met geloofsgebouwen in de gemeente Meppel omgegaan kan worden in een ruimtelijke, sociale en cultuurhistorische context. Dit heeft geresulteerd in De Meppeler Kerkenvisie, een visie geschoeid op de aanbevelingen uit Het Kerkengesprek. In de visie wordt het vervolg van het ingezette gesprek gedefinieerd. De visie vormt de basis voor procesafspraken tussen partijen over hoe er gehandeld zal worden als zich concrete ontwikkelingen voordoen rondom een kerkgebouw. We spreken met elkaar af over wie, wanneer met elkaar in contact treedt en wat men dan van elkaar kan verwachten. Bijvoorbeeld hoe partijen tot afspraken komen als er plotseling uitzicht is op verkoop of hergebruik.

    Stemuitslag

    23% Voor
    77% Tegen
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2)
    tegen
    D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    De Meppeler Kerkenvisie - Handelingsperspectief religieus erfgoed - vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit met 5 stemmen voor (CDA en ChristenUnie) en 17 stemmen tegen (Sterk Meppel, VVD, PvdA, SP, D66 en GroenLinks) ‘De Meppeler Kerkenvisie - Handelingsperspectief religieus erfgoed’ te verwerpen. De visie wordt daarmee niet vastgesteld.

    Moties

    Onderwerp
    Motie van het CDA en ChristenUnie - Kerkenvisie (staking van stemmen)
    Motie van SteM, SP en PvdA - Nieuwe kerkenvisie (aangenomen)
  6. 5.2

    Toelichting college:
    Het college stelt de gemeenteraad voor om het beschut werk uit te voeren zonder restricties vanuit de taakstelling door het Rijk. Ondanks dat het Rijk hier op dit moment geen financiering tegenoverstelt voor de begeleidingskosten. Het Rijk geeft steeds aan om met verbeter voostellen te komen, nu is de hoop dat deze komen in 2026.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Beschut werk uit te voeren zonder restricties vanuit een taakstelling. 
    2. Dit op een later moment vast te leggen in de verordening Sociaal Domein Gemeente Meppel

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Beschut werk uit te voeren zonder restricties vanuit een taakstelling. 
    2. Dit op een later moment vast te leggen in de verordening Sociaal Domein Gemeente Meppel

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Re-integratiebudget
    Terugkoppeling besluit Rijk
  7. 5.3
    Gemeenschappelijke regelingen
  8. 5.3.1

    Toelichting college:
    De aanleiding voor de aanpassing van de gemeenschappelijke regeling is de bestuurlijke wens om de huidige governance in het domein van zorg en veiligheid meer integraal te organiseren. Op basis van een extern advies hebben de besturen van de VRD en de GGD eind 2023 besloten om de governance onder te brengen in gemeenschappelijke regeling GGD waarin drie onderdelen zijn opgenomen:
    1. Het domein Zorg & Veiligheid, met onder meer Veilig Thuis;
    2. Het Zorg- en Veiligheidshuis Drenthe; 
    3. Publieke gezondheid. 
    Onlangs heeft het algemeen bestuur van de GGD de wijziging van de gemeenschappelijke regeling GGD voorlopig vastgesteld en legt deze nu voor zienswijze voor aan de gemeenteraden.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Geen zienswijze in te dienen ten aanzien van de concept gemeenschappelijke regeling SamenDrenthe.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    - De volgende zienswijze in te dienen ten aanzien van de concept Gemeenschappelijke Regeling SamenDrenthe:
    1. Maak het onderscheid tussen wettelijke en andere taken helder.
    Wij adviseren ‘basistaken’, ‘additionele taken (voor derden)’ als volgt te verduidelijken:
    o Benoem alléén de wettelijke taken uit de Wpg artikel 7 lid 1 onder a t/m g als basistaken;
    o Noem alle andere taken additionele taken;
    _Voeg de mogelijkheid toe van het terughalen van vrijwillig overgedragen taken.
    _Het ontbreken van deze mogelijkheid is niet in lijn met de Wgr. Voor taken die gemeenten vrijwillig hebben overgedragen, is de hoofdregel: ze 1. moeten ook weer teruggenomen kunnen worden (zie ook artikel 10:18 van de Algemene wet bestuursrecht). Uittreden of terugtrekken mag dus niet onmogelijk zijn, tenzij de wet daar expliciet in voorziet. Gemeenten moeten kunnen kiezen of ze samenwerken en onder welke voorwaarden, zolang die samenwerking niet wettelijk verplicht is.
    2. _Voeg een opt-in-mogelijkheid toe.
    _Dat wil zeggen de mogelijkheid voor gemeenten om zelf te bepalen of ze extra, niet-verplichte taken door de GGD willen laten uitvoeren.

    Amendementen

    Onderwerp
    Amendement van SteM, CDA, VVD en de ChristenUnie - Zienswijze gewijzigde GR GGD (unaniem aangenomen)
  9. 5.3.2

    Toelichting college:
    Met de andere 11 Drentse gemeenten werken we al langere tijd samen in de Jeugdhulpregio Drenthe op een aantal regionale dossiers, denk aan de inkoop van jeugdhulp en een aantal daarmee samenhangende beleidsdossiers. We hebben als college de intentie om de samenwerking ten behoeve van jeugdhulp in Drenthe te formaliseren door middel van een gemeenschappelijke regeling in de rechtsvorm van een openbaar lichaam (hierna ook: OL). De hoofdlijnen van de concepttekst van de gemeenschappelijke regeling zijn akkoord bevonden door het college. Echter, ten aanzien van artikel 8, lid 3, maken wij bezwaar. In dit artikel is opgenomen dat voor een aantal besluiten unanimiteit vereist is. Dit wijkt af van één van de bestuurlijke uitgangspunten die voorafgaand aan dit traject zijn vastgesteld, namelijk dat geen sprake mag zijn van een vetorecht voor één of meerdere gemeenten. In de praktijk komt een unanimiteitsvereiste neer op een vetorecht, wat besluitvorming kan belemmeren. Om die reden stellen wij uw raad voor om hierover een zienswijze in te dienen. 


    De voorliggende regeling is allereerst een vervolg op het traject ‘Omarm de complexiteit’, waarin is gesignaleerd dat de huidige samenwerking in de jeugdhulp versnipperd, onduidelijk en kwetsbaar georganiseerd is. De bestuurlijke ambitie in Drenthe is sindsdien gericht op het gezamenlijk verbeteren van de toegankelijkheid, kwaliteit en organisatie van jeugdhulp voor kinderen, ouders en professionals.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De voorgestelde zienswijze op de ontwerpregeling van de GR jeugdhulpregio Drenthe in te dienen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. De voorgestelde zienswijze op de ontwerpregeling van de GR jeugdhulpregio Drenthe in te dienen.

    Moties

    Onderwerp
    Motie van het CDA, SteM, VVD, D66 en PvdA - Kaders meegeven oprichting Jeugdhulpregio Drenthe (unaniem aangenomen)
  10. 5.4

    Toelichting college:
    Sinds vaststelling van de transitievisie warmte zijn er ontwikkelingen geweest in Noordpoort. Het in plaats van een gebied met zowel (bestaande) bedrijven als nieuwbouw van bijvoorbeeld woningen, worden nu ongeveer duizend woningen gebouwd op een inbreidingslocatie. Hier heeft uw raad richting aan gegeven met de Nota van uitgangspunten voor de wijziging van het omgevingsplan voor Noordpoort (vastgesteld door de raad op 21 december 2023). In deze nota wordt een collectieve warmtevoorziening als reëel en haalbaar warmte-alternatief aangemerkt. Op 22 oktober 2024 heeft het college de raad geïnformeerd over het besluit om de haalbaarheid van een (middentemperatuur) warmtenet voor Noorpoort als voorkeursvariant te onderzoeken.


    Eerder dit jaar is met voorbeschermingsregels een voorlopige aansluitplicht op een warmtenet in het omgevingsplan van de gemeente Meppel opgenomen. Bij dat besluit is aangegeven dat de haalbaarheid van een warmtenet zowel financieel als technisch onderzocht werd, maar dat er op dat moment nog geen resultaten bekend waren. Inmiddels zijn deze haalbaarheidsstudies afgerond. Uit deze onderzoeken blijkt dat een collectieve warmtevoorziening voor Noordpoort zowel financieel als technisch haalbaar is. Ook is nader onderzoek gedaan naar de governance structuur van een publiek warmtenet, waarbij nadrukkelijk aandacht besteed is aan de aanbevelingen uit de evaluatie van het warmtenet in Nieuwveense Landen. Uw raad heeft in de transitievisie aangegeven dat bij een dergelijk onderzoek ook koppelkansen met de bestaande bebouwde omgeving mogelijk zijn. Het college gaat, met uw transitievisie in gedachten, deze koppelkans verder uitwerken. 


    De gemeenteraad is recent (De Ronde 12 juni 2025) technisch geïnformeerd over de meest actuele stand van zaken, waarbij in ieder geval technische, financiële en organisatorische aspecten aan bod gekomen zijn. De keuze om daadwerkelijk tot een warmtenet in Noordpoort te komen is een belangrijke keuze. Het college heeft toegezegd dat besluitvorming hierover in samenspraak met uw raad zal plaatsvinden. Uit de haalbaarheidsonderzoeken blijkt dat een collectieve warmteoplossing voor Noordpoort technisch en financieel haalbaar is. Voordat het college verdere besluitvorming voorbereid wordt daarom eerst aan uw raad voorgesteld om een warmtenet als voorkeursvariant te kiezen.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Voor het transformatiegebied Noordpoort een collectieve warmtevoorziening als voorkeursvariant te kiezen; 
    2. Het college op te dragen om ter uitvoering van beslisregel 1: 
    a. een voorstel uit te werken voor de oprichting van een warmtebedrijf met inachtneming van de aanbevelingen memo governance (bijlage 3); 
    b. een voorstel uit te werken voor de financiering van de voorkeursvariant; 
    c. een voorstel voor de opdrachtverstrekking voor de aanleg van een warmtenet voor te bereiden; 
    d. een voorstel voor de wijziging van het omgevingsplan van de gemeente Meppel voor een warmtenet voor te bereiden
    e. de benodigde vergunningaanvragen voor te bereiden;
     3. Het college op te dragen een risicoanalyse bij de verschillende, onder beslisregel 2 genoemde besluitvoorstellen te voegen

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Voor het transformatiegebied Noordpoort een collectieve warmtevoorziening als voorkeursvariant te kiezen; 
    2. Het college op te dragen om ter uitvoering van beslisregel 1: 
    a. een voorstel uit te werken voor de oprichting van een warmtebedrijf met inachtneming van de aanbevelingen memo governance (bijlage 3); 
    b. een voorstel uit te werken voor de financiering van de voorkeursvariant; 
    c. een voorstel voor de opdrachtverstrekking voor de aanleg van een warmtenet voor te bereiden; 
    d. een voorstel voor de wijziging van het omgevingsplan van de gemeente Meppel voor een warmtenet voor te bereiden
    e. de benodigde vergunningaanvragen voor te bereiden;
     3. Het college op te dragen een risicoanalyse bij de verschillende, onder beslisregel 2 genoemde besluitvoorstellen te voegen

    Moties

    Onderwerp
    Motie van de SP - Kaders voor klantenservice Warmtebedrijf Noordpoort
    Motie van de SP - Veranker bewonersparticipatie bij Warmtebedrijf Noordpoort (ingetrokken)

    Toezeggingen

    Onderwerp
    Bewonerspanel/-vereniging
  11. 6

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  12. 6.1
    Vestiging voorkeursrecht Nieuwveense Landen
  13. 6.1.1

    Toelichting college:
    Nieuwveense Landen gelegen aan de noordwestzijde van Meppel is de jongste uitbreidingswijk van de gemeente Meppel. Het plangebied en de bestemming daarvan zijn in 2020 geactualiseerd in het Chw bestemmingsplan Nieuwveense Landen. Een groot deel is reeds ontwikkeld, andere delen staan op de planning. Bij de verdere ontwikkeling van deze uitbreidingswijk onderscheidt de gemeente fase 1 en 2. De gemeente doet nu onderzoek naar een derde en eventueel vierde fase, die benoemd worden in de onlangs vastgestelde Omgevingsvisie van de gemeente Meppel.


    Recent heeft de gemeente Meppel geconstateerd dat er mogelijk grondspeculatie in het gebied plaatsvindt. De gemeente wenst regie te houden op de toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Bovenstaande vormt de directe aanleiding voor vestiging van het voorkeursrecht. De gemeente ziet de locatie (ontwikkelgebied A) als kansrijke en logische plek om uit te breiden. Globaal betreft ontwikkelgebied A het gebied dat aan de noordkant wordt begrenst door de Gedeputeerde Dekkerweg, aan de westkant door de Meppelerweg, aan de zuidkant door agrarische gronden en aan de oostkant eveneens door agrarische gronden.


    De gemeentelijke ambitie is om in de nabijheid van het bestaande plangebied van Nieuwveense Landen te voorzien in de toekomstige vraag naar nieuwbouwwoningen en/of functies die samenhangen met de beoogde groei van de stad. Om de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de (betaalbare) woningbouwopgaven en ambities te kunnen realiseren is regie nodig. Om regie en grip op de herontwikkeling in handen te krijgen, maar ook om speculatie tegen te gaan, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Hierdoor kan het college ervoor zorgen dat de door de raad gestelde ambities zoveel als mogelijk gehaald worden. Daarnaast kan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling sneller tot stand komen, tegen waarschijnlijk lagere maatschappelijke kosten. 


     De voorkeursrechtbeschikking van de gemeenteraad betreft een voorkeursrecht op grondslag van een omgevingsvisie en geldt voor een periode van maximaal drie jaar. Indien binnen deze periode een wijziging van het omgevingsplan plaatsvindt, waarin aan de betreffende gronden een van het bestaande gebruik afwijkende functie wordt toegedacht respectievelijk wordt toegekend, wordt het voorkeursrecht van rechts wege verlengd.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De Reactienota zienswijze voorkeursrecht Nieuwveense Landen ontwikkeigebied A (bijlage 6) vast te stellen;
    2. Een voorkeursrecht conform voorstel collegebesluit dd. 8 juli 2025 te vestigen op grond van artikel 9.1, eerste lid, aanhefen onder b, van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. perceelsgedeelten zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK30503145-A-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-A-02.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. De Reactienota zienswijze voorkeursrecht Nieuwveense Landen ontwikkeigebied A (bijlage 6) vast te stellen;
    2. Een voorkeursrecht conform voorstel collegebesluit dd. 8 juli 2025 te vestigen op grond van artikel 9.1, eerste lid, aanhefen onder b, van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. perceelsgedeelten zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK30503145-A-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-A-02.

  14. 6.1.2

    Toelichting college:
    Nieuwveense Landen gelegen aan de noordwestzijde van Meppel is de jongste uitbreidingswijk van de gemeente Meppel. Het plangebied en de bestemming daarvan zijn in 2020 geactualiseerd in het 'Chw bestemmingsplan Nieuwveense Landen'. Een groot deel is al ontwikkeld, andere delen staan op de planning. Bij de verdere ontwikkeling van deze uitbreidingswijk onderscheidt de gemeente fase 1 en 2. De gemeente doet nu onderzoek naar een derde en eventueel vierde fase, die benoemd worden in de onlangs vastgestelde Omgevingsvisie van de gemeente Meppel.


    Recent heeft de gemeente Meppel geconstateerd dat er mogelijk grondspeculatie in het gebied plaatsvindt. De gemeente wenst regie te houden op de toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Bovenstaande vormt de directe aanleiding voor vestiging van het voorkeursrecht in het ten westen van ontwikkelgebied B gelegen ontwikkelgebied A; waarmee het verder opknippen en doorverkopen van die gronden in ontwikkelgebied A wordt tegengegaan. De gemeente ziet naast locatie ontwikkelgebied A ook deze locatie (ontwikkelgebied B) als kansrijke en logische plek om uit te breiden.


    De gemeentelijke ambitie is om in de nabijheid van het bestaande plangebied van Nieuwveense Landen te voorzien in de toekomstige vraag naar nieuwbouwwoningen en/of functies die samenhangen met de beoogde groei van de stad. Om de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de (betaalbare) woningbouwopgaven en ambities te kunnen realiseren is regie nodig. Om regie en grip op de herontwikkeling in handen te krijgen, maar ook om speculatie tegen te gaan, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Hierdoor kan het college ervoor zorgen dat de door de raad gestelde ambities zoveel als mogelijk gehaald worden. Daarnaast kan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling sneller tot stand komen, tegen waarschijnlijk lagere maatschappelijke kosten. 


    De voorkeursrechtbeschikking van de gemeenteraad betreft een voorkeursrecht op grondslag van een omgevingsvisie en geldt voor een periode van maximaal drie jaar. Indien binnen deze periode een wijziging van het omgevingsplan plaatsvindt, waarin aan de betreffende gronden een van het bestaande gebruik afwijkende functie wordt toegedacht respectievelijk wordt toegekend, wordt het voorkeursrecht van rechtswege verlengd.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Een voorkeursrecht te vestigen op grond van artikel 9.1, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. perceelsgedeelten zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK-30503145-B-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-B-02.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Een voorkeursrecht te vestigen op grond van artikel 9.1, eerste lid, aanhef en onder b, van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. perceelsgedeelten zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK-30503145-B-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-B-02.

  15. 6.1.3

    Toelichting college:
    Nieuwveense Landen gelegen aan de noordwestzijde van Meppel is de jongste uitbreidingswijk van de gemeente Meppel. Het plangebied en de bestemming daarvan zijn in 2020 geactualiseerd in het Chw bestemmingsplan Nieuwveense Landen. Een groot deel is al ontwikkeld, andere delen staan op de planning. Bij de verdere ontwikkeling van deze uitbreidingswijk onderscheidt de gemeente fase 1 en 2. De gemeente doet nu onderzoek naar een derde en eventueel vierde fase, die benoemd worden in de onlangs vastgestelde Omgevingsvisie van de gemeente Meppel.


    Recent heeft de gemeente Meppel geconstateerd dat er mogelijk grondspeculatie in het gebied plaatsvindt. De gemeente wenst regie te houden op de toekomstige ontwikkelingen in het gebied. Bovenstaande vormt de directe aanleiding voor vestiging van het voorkeursrecht in het ten westen van ontwikkelgebied C gelegen ontwikkelgebied A. De gemeente ziet naast locatie Ontwikkelgebied A ook deze locatie (ontwikkelgebied C) als kansrijke en logische plek om uit te breiden.


    De gemeentelijke ambitie is om in de nabijheid van het bestaande plangebied van Nieuwveense Landen te voorzien in de toekomstige vraag naar nieuwbouwwoningen en/of functies die samenhangen met de beoogde groei van de stad. Om de gewenste ruimtelijke kwaliteit en de (betaalbare) woningbouwopgaven en ambities te kunnen realiseren is regie nodig. Om regie en grip op de herontwikkeling in handen te krijgen, maar ook om speculatie tegen te gaan, is het nodig een gemeentelijk voorkeursrecht te vestigen. Hierdoor kan het college ervoor zorgen dat de door de raad gestelde ambities zoveel als mogelijk gehaald worden. Daarnaast kan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling sneller tot stand komen, tegen waarschijnlijk lagere maatschappelijke kosten. 


     De voorkeursrechtbeschikking van de gemeenteraad betreft een voorkeursrecht op grondslag van een omgevingsvisie en geldt in eerste instantie voor een periode van maximaal drie jaar. Indien binnen deze periode een wijziging van het omgevingsplan plaatsvindt, waarin aan de betreffende gronden een van het bestaande gebruik afwijkende functie wordt toegedacht respectievelijk wordt toegekend, wordt het voorkeursrecht van rechtswege verlengd.

    Stemuitslag

    100% Voor
    voor
    CDA-raadsleden (3), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (2), SteM-raadsleden (6), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. Een voorkeursrecht te vestigen op grond van artikel 9.1 eerste lid aanhef en onder b van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. percelen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK-30503145-C-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-C-02.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. Een voorkeursrecht te vestigen op grond van artikel 9.1 eerste lid aanhef en onder b van de Omgevingswet, op de onroerende zaken c.q. percelen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte kadastrale tekening met kenmerk TK-30503145-C-02 en perceelslijst met kenmerk PL-30503145-C-02.

  16. 7
    Moties vreemd aan de orde
  17. 8

    Besluit

    De raad besluit unaniem om de besluitenlijst van 3 juli 2025 vast te stellen.

  18. 9

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden

    Besluit

    De raad besluit unaniem de lijst ingekomen stukken gewijzigd vast te stellen.

  19. 9.a

    Bijlagen

  20. 9.b

    Bijlagen

  21. 9.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  22. 10

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
  23. 11
    Sluiting