Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

Begrotingsvergadering

donderdag 6 november 2025

15:00 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
A. Maathuis
Toelichting

De voorzitter nodigt u uit voor de raadsvergadering op donderdag 6 november 2025. De vergadering begint om 15:00 uur in de raadzaal. De vergadering is live te volgen vanaf de publieke tribune en via de website www.gemeenteraadmeppel.nl.


Indicatief ziet het programma er als volgt uit:
15.00 - 15.05 uur Opening
15.05 - 17.00 uur Eerste termijn raad
17.00 - 18.30 uur Schorsing - eetpauze
18.30 - 19.30 uur Eerste termijn college
19.30 - 21.00 uur Tweede termijn raad
21.00 - 21.15 uur Schorsing
21.15 - 21.45 uur Tweede termijn college
21.45 - 22.00 uur Besluitvorming

Agenda documenten

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    De perspectiefnota 2026-2029 zet de lijnen uit om Meppel gereed te maken voor de toekomst. Zo krijgen onze voorzieningen de komende jaren een flinke impuls door een stevig pakket aan investeringen en maatregelen. Deze investeringen moeten ook leiden tot een betere balans tussen onze ambities en onze middelen. Toch blijft de uitdaging groot hoe we voldoende gekwalificeerd personeel kunnen werven en behouden om al onze taken uit te voeren.


    In de toekomst blijven de opgaven voor gemeenten onverminderd groot. Met een demissionair kabinet staan we meer dan ooit in de schijnwerpers als het gaat om het aanpakken van urgente maatschappelijke vraagstukken. Ook kan de komende tijd goed worden doorgebouwd op de brede beleidsnota's en –visies die zijn opgesteld en vastgesteld. Denk aan de Omgevingsvisie, het programma Duurzaam, de visie op de Sociale Basis, de visie op Dienstverlening en het Strategisch Huisvestingsplan Maatschappelijke Accommodaties. Daarnaast zijn verschillende omvangrijke projecten gestart, voorbereid en/of voortgezet die de komende jaren doorlopen. Kortom er ligt veel werk.


    Met deze begroting kan een integrale afweging worden gemaakt tussen de gewenste beleidsdoelen en de daarvoor beschikbare financiële middelen. De basis van deze afweging is gelegd in de perspectiefnota 2026-2029. De gemeenteraad stelt jaarlijks de begroting voor het komende jaar vast. Met de vaststelling door de gemeenteraad wordt aan het college toestemming gegeven om geld uit te geven aan de afgesproken activiteiten.

    Voorgesteld besluit

    1. De programmabegroting 2026 vast te stellen en daarmee:
      a. De totale baten en lasten per programma voor 2026 te autoriseren;
      b. De toevoegingen en onttrekking aan de reserves voor 2026 vast te stellen;
      c. Een nieuwe reserve in te stellen met de naam 'dekkingsreserve kapitaallasten zwembad';
      d. Kennis te nemen van de meerjarenbegroting 2027-2029;
      e. De investeringskredieten voor de jaarschijf 2026 te autoriseren met inachtneming van de planning;
      f. Kennis te nemen van het investeringsprogramma 2027-2029.
  6. 4.1.1
    Eerste termijn raad - Algemene beschouwingen
  7. 4.1.2
    Schorsing - Eetpauze en overleg
  8. 4.1.3
    Eerste termijn college - Reactie algemene beschouwingen
  9. 4.1.4
    Tweede termijn raad
  10. 4.1.5
    Tweede termijn college
  11. 4.1.6
    Besluitvorming
  12. 4.2
    Amendementen - Programmabegroting 2026-2029
  13. 4.3
    Moties - Programmabegroting 2026-2029
  14. 4.4

    Toelichting college:
    De financiële tussenrapportage 2025 geeft een beeld van de actuele ontwikkeling van de exploitatie en investeringen in het lopende begrotingsjaar 2025. We stellen de begroting 2025 bij met € 4.921.000 naar een voordelig saldo van € 11.345.000 (was € 6.424.000 positief). Daarnaast wordt voorgesteld een wijziging van een investeringskrediet te autoriseren.


    Met het vaststellen van de financiële tussenrapportage 2025 legt het college tussentijds verantwoording af over het lopende begrotingsjaar. Er wordt inzicht gegeven in de financiële afwijkingen ten opzichte van de actuele begroting 2025

    Voorgesteld besluit

    1. De Financiële tussenrapportage 2025 vast te stellen en daarmee:
      a. De financiële afwijkingen per programma vast te stellen en de begroting 2025 met een positief saldo van € 4.921.000 te wijzigen conform de begrotingswijziging in de bijlage.
      b. Het gewijzigde investeringskrediet te autoriseren zoals opgenomen in de begrotingswijziging in de bijlage.
  15. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  16. 6
    Moties vreemd aan de orde van de dag
  17. 7
    Besluitenlijst raadsvergadering d.d. 16 oktober 2025
  18. 8

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
  19. 8.a
    Categorie 1: Voor kennisgeving aannemen
  20. 8.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  21. 8.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  22. 8.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  23. 9

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
  24. 10
    Sluiting