Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

Reguliere raadsvergadering

donderdag 28 november 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
C. Bijl
Toelichting

u kunt de vergadering hier terugzien

Uitzending

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2

    00:18:22 - 00:18:27 - X. Topma
  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

    • De heer R. van Leeuwen (Sterk Meppel), mede namens de heer Dunnink (CDA) over een extra technische informatiesessie verkeersstructuurplan
    • De heer G. Stam (ChristenUnie) over fietspad Blankensteinweg
    00:19:04 - 00:19:05 - R. van Leeuwen
    00:19:06 - 00:21:04 - R. van Leeuwen
    00:21:16 - 00:22:08 - K. de Vries
    00:22:26 - 00:23:43 - G. Stam
    00:23:52 - 00:27:03 - K. de Vries
    00:27:12 - 00:28:03 - G. Stam
    00:28:08 - 00:28:53 - X. Topma
    00:28:57 - 00:29:21 - K.J. Dunnink
    00:29:27 - 00:30:05 - A.C. Postma
    00:30:07 - 00:30:29 - H. Timmer
    00:30:31 - 00:31:00 - E. Annen
    00:31:08 - 00:34:22 - K. de Vries
    00:34:35 - 00:34:38 - K. de Vries
  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    Het college is enige tijd bezig met het duurzaam oplossen van de situatie aan de Molenhoek, de Boompjes en het Noordeinde. Deze panden liggen op een gezoneerd industrieterrein. Begin van dit jaar is de procesnota ‘Op weg naar een duurzame oplossing’ vastgesteld. Deze procesnota is destijds ook met uw raad gedeeld. Het college heeft besloten om een planologisch onderzoek uit te voeren naar de mogelijkheden om de functie ‘wonen’ op de panden te leggen. Ondertussen is dit onderzoek afgerond en hieruit is gebleken dat het middels twee verschillende varianten mogelijk is om een woonfunctie toe te kennen aan de panden aan de Molenhoek, de Boompjes en het Noordeinde. Met dit voorstel wordt het vervolg ter besluitvorming voorgelegd.


    Het college stelt de raad voor om woonactiviteiten mogelijk te maken aan de Molenhoek, de Boompjes en het Noordeinde. De woningen komen met dit voorstel in het geluidaandachtsgebied van het industrieterrein te liggen en liggen dus niet meer op het industrieterrein. Dat betekent dat de grens van het industrieterrein aangepast moet worden. Daarnaast stelt het college de raad voor om deze wijziging mee te nemen op het moment het omgevingsplan voor de industrie- en bedrijventerreinen van de gemeente Meppel gewijzigd wordt. Als de raad instemt met de voorgestelde oplossingsrichting, wordt op korte termijn duidelijkheid gegeven aan de eigenaren.

    Voorgesteld besluit

    1. De woonactiviteit mogelijk te maken voor de panden aan de Molenhoek, de Boompjes en het Noordeinde door de grens van het industrieterrein aan te passen en daarmee de woningen binnen geluidaandachtsgebied te plaatsen (variant 2 uit het onderzoek);
    2. Voorgaande besluit mee te nemen in de wijziging van het Omgevingsplan van de gemeente Meppel voor de industrie- en bedrijventerreinen waardoor na deze wijziging van het omgevingsplan de planologische oplossing daadwerkelijk gerealiseerd is.
    00:35:26 - 00:41:42 - E. Knorren
    00:41:50 - 00:41:52 - G. Stam
    00:42:05 - 00:44:15 - E. Annen
    00:44:32 - 00:48:00 - G. Stam
    00:48:17 - 00:50:32 - H. van Scheijen
    00:51:02 - 00:51:57 - E. Schut
    00:52:22 - 00:55:37 - A.C. Postma
    00:55:39 - 00:55:40 - A.C. Postma
    00:55:43 - 00:57:14 - H. Timmer
    00:57:32 - 00:58:50 - A. de Vlieg
    00:59:01 - 01:00:04 - K.H. Smidt
    01:00:08 - 01:00:41 - G. Stam
    01:00:43 - 01:02:31 - K.H. Smidt
    01:02:31 - 01:02:32 - K.H. Smidt
    01:02:32 - 01:02:33 - K.H. Smidt
    01:02:33 - 01:03:15 - G. Stam
    01:03:16 - 01:04:12 - K.H. Smidt
    01:04:12 - 01:04:32 - G. Stam
    01:04:41 - 01:07:25 - K.H. Smidt
    01:07:32 - 01:07:56 - G. Stam
    01:07:56 - 01:08:31 - K.H. Smidt
    01:08:32 - 01:08:49 - E. Annen
    01:08:49 - 01:09:41 - K.H. Smidt
    01:10:11 - 01:10:38 - A. de Vlieg
  6. 4.2

    Toelichting college:
    De belastingtarieven zijn aangepast op basis van de programmabegroting 2025. In dit voorstel “Belastingverordeningen 2025” worden de tarieven formeel vastgelegd. In de bijgevoegde belastingverordeningen zijn de financiële uitgangspunten van de begroting 2025 verwerkt. De tarieven zijn verhoogd met de inflatiecorrectie van 2,8%. De tarieven beroepsvaart zijn extra verhoogd met 5%, aangekondigd in de begroting 2021. De tarieven lijkbezorgingsrechten zijn gelijk gebleven aan 2024, zoals afgesproken in het coalitieakkoord. De overige wijzigingen in de verordeningen zijn opgenomen in de bijlage “overzicht wijzigingen belastingverordeningen 2025”.

    Voorgesteld besluit

    De volgende belastingverordeningen vast te stellen; 
    1. Marktgelden 2025; 
    2. Rioolheffing 2025; 
    3. Reinigingsheffingen 2025; 
    4. Leges 2025;
    5. Precariobelasting 2025; 
    6. Lijkbezorgingsrechten 2025; 
    7. Parkeerbelastingen 2025; 
    8. Onroerendezaakbelastingen 2025; 
    9. Havengelden 2025;

    01:19:05 - 01:21:56 - E. Knorren
    01:22:21 - 01:24:02 - H. van Scheijen
    01:24:05 - 01:24:41 - X. Topma
    01:24:58 - 01:25:39 - K. de Vries
  7. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  8. 5.1

    Toelichting college:
    In de beheerovereenkomst voor de Plataan is met beheerder, Stichting Welzijn MensenWerk (WMW), afgesproken dat zij gecompenseerd wordt in servicekostenbijdragen wegens het wegvallen van vaste huurders. Als beheerder heeft Stichting WMW namelijk geen invloed op de vaste huurovereenkomsten tussen huurders en de gemeente Meppel, terwijl Stichting WMW wel geconfronteerd wordt met het niet meer kunnen doorbelasten van servicekosten. Scala is failliet en Drenthe College heeft de huur van de ruimten op de eerste verdieping opgezegd per 1 augustus 2024. Drenthe College blijft in de Plataan, maar gaat minder ruimte huren. KBS De Plataan is wel meer ruimte gaan gebruiken (2 lokalen extra).


    Artikel 8 van de financiële verordening stelt het verplicht om wensen en bedenkingen aan de gemeenteraad te vragen bij het verlenen van een subsidie groter dan € 10.000 die niet begroot was.

    Voorgesteld besluit

    1. Geen wensen en bedenkingen naar voren te brengen over de verlening van een aanvullende subsidie voor het beheer van de Plataan die niet geraamd is in de begroting

  9. 5.2

    Toelichting college:
    In de huidige maatschappij hebben veel mensen moeite om rond te komen. Dit komt mede door de prijzen die de afgelopen jaren flink gestegen zijn. Tegelijkertijd is het FDMA, een tegemoetkoming voor sociale, culturele, educatieve en sportieve activiteiten, niet meegegroeid met de inflatie. Om in aanmerking te komen voor het FDMA geldt dat voor tenminste 3 maanden de hoogte van het inkomen maximaal 110% van de bijstandsnorm bedraagt. De tegemoetkoming voor volwassenen in 2024 is € 150,- per jaar en voor kinderen € 100,- per jaar. In de raadsvergadering van 4 juli jl. over de Perspectiefnota (PPN) is een motie ingediend, waarin gevraagd wordt om bij de begroting voor 2025 een voorstel te presenteren waarmee het FDMA vanaf dat jaar structureel gecorrigeerd wordt voor inflatie. Met dit voorstel wordt deze motie afgehandeld. 


    De laptopregeling houdt in dat ouders een vergoeding aan kunnen vragen voor hun schoolgaande kind/kinderen (tot 18 jaar) op het voortgezet onderwijs als het gaat om de aanschaf van een laptop tot een bedrag van maximaal € 400,-. In het beleidsplan armoede en schulden 2024-2027 is aangekondigd dat onderzocht wordt of het wenselijk is om de inkomensgrens (de bijstandsnorm) om in aanmerking te komen voor de laptopregeling, te verhogen van 110% naar 120% van de bijstandsnorm. Op dat uitkomst van dit onderzoek wordt in dit voorstel ook ingegaan.

    Voorgesteld besluit

    1. Een eenmalige verhoging van 15% van de basisbedragen FDMA met ingang van 1 januari 2025, vast te stellen.
    2.Een jaarlijkse indexatie van de normbedragen FDMA met ingang vanaf 1 januari 2026, vast te stellen.
    3. Een verhoging van de inkomensgrens van 110% naar 120% (van de bijstandsnorm) met betrekking tot de laptopregeling met ingang van 1 januari 2025, vast te stellen.

    01:26:47 - 01:27:23 - X. Topma
    01:27:25 - 01:27:54 - I. Booij
    01:28:02 - 01:28:21 - M.E. Wieringa
    01:28:30 - 01:28:46 - A. Huisman
  10. 5.3

    Toelichting college:
    De Rijksoverheid is al enige tijd bezig met een wijziging in de Wet stelsel openbare bibliotheekvoorzieningen. Deze wijziging zou per 1 januari 2025 ingaan, maar is uitgesteld naar 1 januari 2026. Het belangrijkste effect van deze wetswijziging is de invoering van een wettelijke ‘zorgplicht’ voor gemeenten naar inwoners toe als het om bibliotheekvoorzieningen gaat. Op dit moment zijn gemeenten niet wettelijk verplicht om een bibliotheek te hebben of te financieren. De gewijzigde wet gaat voorschrijven wat gemeenten minimaal moeten bieden en financieren. Hoe de wetswijziging er exact uit gaat zien is nog niet bekend. De wetswijziging gaat ook samen met structureel extra middelen voor de gemeenten. De bekostiging van de nieuwe taken zal via het gemeentefonds verlopen. In de overgangsfase in 2025 en 2026 wordt de bekostiging niet via het gemeentefonds, maar via een decentralisatie-uitkering beschikbaar gesteld. Dit geeft de gemeenten de kans om de nodige verdere voorbereidingen te treffen. Voor Meppel gaat het om een bedrag van € 105.640. Omdat decentralisatieuitkeringen niet geoormerkt zijn, vragen we u als gemeenteraad om dit bedrag ook daadwerkelijk beschikbaar te stellen voor het bibliotheekwerk. Omdat de septembercirculaire te laat bekend werd om te verwerken in de begroting en wachten tot de bestuursrapportage 2025 te lang duurt, leggen we u dit voorstel apart voor ter besluitvorming.

    Voorgesteld besluit

    1. Het budget voor Openbare Bibliotheken incidenteel in 2025 en 2026 te verhogen met € 105.640 ten behoeve van de invoering van de wetswijzing in de Bibliotheekwet en bijbehorende zorgplicht.

  11. 5.4

    Conform artikel 7 lid 2 van het Reglement van Orde gemeenteraad Meppel wordt dit agendapunt toegevoegd aan de voorlopige agenda.


    Toelichting:
    In de raadsvergadering van 9 september 2024 heeft uw raad de profielschets, de ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ (hierna: de Verordening vertrouwenscommissie) vastgesteld. Aansluitend zijn de leden van de vertrouwenscommissie benoemd voor de werkzaamheden ter voorbereiding van de aanbeveling omtrent de benoeming van de burgemeester. De heer X.M. Topma is ook benoemd op 9 september 2024 en heeft op 20 november 2024 verzocht om het verlenen van ontslag als lid van deze vertrouwenscommissie.

  12. 6

  13. 7

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    01:30:06 - 01:32:05 - G. Geertsma
  14. 7.a

    Bijlagen

  15. 7.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  16. 7.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  17. 7.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  18. 8

    1. Kennisgeving geheimhouding
      - Informatie door het college verstrekt aan de raad op basis van artikel 88 lid 2 Gemeentewet en onder geheimhouding van artikel 87 Gemeentewet in samenhang met artikel 5.1 Wet open overheid.
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
    01:33:11 - 01:34:34 - H. van Scheijen
    01:34:59 - 01:36:11 - K. de Vries
  19. 9

    Toelichting: De deuren worden gesloten, wanneer ten minste een vijfde van het aantal leden dat de presentielijst heeft getekend daarom verzoekt of de voorzitter het nodig oordeelt. De raad beslist vervolgens of met gesloten deuren zal worden vergaderd. Indien met gesloten deuren wordt vergaderd, geldt een verplichting tot geheimhouding omtrent informatie die in die vergadering ter kennis van de aanwezigen komt. De verplichting duurt voort, totdat de raad haar opheft.


    • Het college heeft de raad informatie verstrekt, op basis van artikel 88 lid 2 Gemeentewet, waarop geheimhouding is gelegd conform artikel 87 Gemeentewet in samenhang met artikel 5.1 Wet open overheid. Over de inhoud van deze informatie kan niet in openbaarheid gesproken worden.
  20. 10
    Sluiting