Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1. RAADSVERGADERING

Extra raadsvergadering

maandag 9 september 2024

19:00 - 20:30
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
C. Bijl
Toelichting

u kunt de vergadering hier terugzien

Agenda documenten

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    De heer E. Knorren (CDA) en de dames C. Heijink (CDA)  en E. Schut (SP) zijn met kennisgeving afwezig.

  2. 3

    Toelichting:
    Om de benoemingsprocedure van de burgemeester uit te voeren dient er een vertrouwenscommissie te worden ingesteld. Daarnaast dient er ook een verordening op de vertrouwenscommissie te worden vastgesteld. Deze verordening regelt de samenstelling en de werkwijze van de vertrouwenscommissie.


    Op grond van artikel 61 Gemeentewet stelt de raad bij verordening een vertrouwenscommissie in die een aanbeveling voor de benoeming van de burgemeester aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties opstelt. Naast de werkwijze zijn er regels met betrekking tot strikte geheimhouding in de verordening opgenomen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (1), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (1), SteM-raadsleden (7), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, functioneringsgesprekken, herbenoeming burgemeester’;
    2. Een vertrouwenscommissie in te stellen die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, en te benoemen de volgende raadsleden: E. Annen, J.N.M. van Scheijen, E. Knorren, G. Stam (voorzitter), J. Huisman, X.M. Topma, A.P. de Vos en A. de Vlieg;
    3. K.J. de Vries (wethouder) als adviseur aan de commissie toe te voegen;
    4. A.J. Kastelein (gemeentesecretaris) als adviseur aan de commissie toe te voegen;
    5. W.J. Spoelstra (griffier) te benoemen tot secretaris van de commissie;
    6. D. Tielenburg-Runhart (plaatsvervangend griffier) te benoemen tot plaatsvervangend secretaris van de vertrouwenscommissie.

    Besluit

    de raad besluit unaniem om:

    1. De ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, klankbordgesprekken en herbenoeming burgemeester’ vast te stellen, onder gelijktijdige intrekking van de ‘Verordening vertrouwenscommissie benoeming, functioneringsgesprekken, herbenoeming burgemeester’;
    2. Een vertrouwenscommissie in te stellen die de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voorbereidt, en te benoemen de volgende raadsleden: E. Annen, J.N.M. van Scheijen, E. Knorren, G. Stam (voorzitter), J. Huisman, X.M. Topma, A.P. de Vos en A. de Vlieg;
    3. K.J. de Vries (wethouder) als adviseur aan de commissie toe te voegen;
    4. A.J. Kastelein (gemeentesecretaris) als adviseur aan de commissie toe te voegen;
    5. W.J. Spoelstra (griffier) te benoemen tot secretaris van de commissie;
    6. D. Tielenburg-Runhart (plaatsvervangend griffier) te benoemen tot plaatsvervangend secretaris van de vertrouwenscommissie.
  3. 4

    Toelichting:
    De vertrouwenscommissie in oprichting, die tijdens de raadsvergadering op 9 september formeel benoemd zal worden, heeft een profielschets opgesteld voor de vacature van burgemeester van Meppel. De profielschets wordt door de raad vastgesteld en besproken met de commissaris van de Koning, mevrouw J. Klijnsma. Aansluitend zal de profielschets formeel aan de commissaris worden aangeboden.


    De profielschets biedt de basis in de zoektocht naar de nieuwe burgemeester van de gemeente Meppel.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (1), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (1), SteM-raadsleden (7), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De profielschets burgemeester Meppel vast te stellen.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:
    1. De profielschets burgemeester Meppel vast te stellen.

    00:19:45 - 00:23:43 - G. Stam
    00:24:02 - 00:33:27 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:33:27 - 00:34:07 - G. Stam
    00:34:08 - 00:34:14 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:34:14 - 00:34:44 - X. Topma
    00:34:44 - 00:36:09 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:36:09 - 00:37:17 - K. de Vries
    00:37:17 - 00:37:22 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:37:22 - 00:37:25 - K. de Vries
    00:37:25 - 00:37:35 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:37:35 - 00:38:18 - K. de Vries
    00:38:18 - 00:38:38 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:38:38 - 00:38:53 - K. de Vries
    00:38:53 - 00:39:20 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:39:20 - 00:39:45 - E. Annen
    00:39:45 - 00:39:46 - E. Annen
    00:39:46 - 00:39:51 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:39:52 - 00:40:21 - A. de Vos
    00:40:21 - 00:41:00 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:41:00 - 00:41:17 - E. Annen
    00:41:17 - 00:41:56 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:42:00 - 00:42:40 - G. Stam
    00:42:40 - 00:43:02 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:43:02 - 00:43:35 - A. Huisman
    00:43:35 - 00:43:52 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:43:52 - 00:44:19 - A. Huisman
    00:44:19 - 00:44:48 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:44:53 - 00:45:38 - H. van Scheijen
    00:45:38 - 00:45:40 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:45:40 - 00:46:06 - X. Topma
    00:46:07 - 00:46:23 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:46:23 - 00:46:58 - H. Timmer
    00:46:58 - 00:47:23 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:47:23 - 00:47:57 - G. Stam
    00:47:57 - 00:48:12 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:48:12 - 00:49:04 - K. de Vries
    00:49:04 - 00:49:15 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:49:15 - 00:49:24 - K. de Vries
    00:49:50 - 00:50:25 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:50:29 - 00:51:28 - M. Grotens
    00:51:29 - 00:51:56 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:52:00 - 00:52:04 - A.C. Postma
    00:52:04 - 00:52:08 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:52:08 - 00:52:34 - A.C. Postma
    00:52:34 - 00:52:55 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:52:56 - 00:53:18 - G. Geertsma
    00:53:18 - 00:53:21 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:53:21 - 00:53:25 - G. Geertsma
    00:53:25 - 00:53:26 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:53:26 - 00:53:27 - G. Geertsma
    00:53:27 - 00:53:28 - E. Annen
    00:53:28 - 00:53:40 - G. Geertsma
    00:53:40 - 00:53:41 - E. Annen
    00:53:41 - 00:53:53 - G. Geertsma
    00:53:53 - 00:53:55 - X. Topma
    00:53:55 - 00:54:18 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:54:25 - 00:54:28 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:54:31 - 00:54:55 - A. de Vlieg
    00:54:55 - 00:54:58 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:54:58 - 00:55:33 - K. de Vries
    00:55:34 - 00:55:38 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:55:38 - 00:56:24 - A. Huisman
    00:56:24 - 00:56:46 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:56:46 - 00:57:05 - G. Stam
    00:57:05 - 00:57:09 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:57:09 - 00:57:36 - G. Stam
    00:57:37 - 00:57:53 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:57:53 - 00:58:28 - G. Stam
    00:58:28 - 00:58:52 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    00:58:52 - 00:59:17 - X. Topma
    00:59:18 - 01:00:20 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    01:00:20 - 01:00:42 - E. Annen
    01:00:43 - 01:01:25 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    01:01:25 - 01:01:37 - K.J. Dunnink
    01:01:39 - 01:01:40 - A. de Vlieg
    01:01:43 - 01:01:50 - A.C. Postma
    01:01:50 - 01:01:53 - A. de Vos
    01:01:53 - 01:01:56 - A.C. Postma
    01:01:56 - 01:01:59 - M. Grotens
    01:02:04 - 01:02:07 - H. van Scheijen
    01:02:09 - 01:02:12 - F. Dohle
    01:02:12 - 01:02:16 - L. Raat
    01:02:18 - 01:02:20 - G. Stam
    01:02:21 - 01:02:22 - I. Booij
    01:02:24 - 01:02:27 - H. Timmer
    01:02:27 - 01:02:29 - A. Huisman
    01:02:31 - 01:02:33 - G. Geertsma
    01:02:35 - 01:02:41 - E. Bakkenes
    01:02:43 - 01:02:46 - M.E. Wieringa
    01:02:46 - 01:02:48 - R. van Leeuwen
    01:02:49 - 01:02:52 - E. Annen
    01:02:52 - 01:02:54 - M. Bakkenes
    01:02:55 - 01:02:59 - P. van Leeuwen
    01:02:59 - 01:03:01 - X. Topma
    01:03:02 - 01:03:04 - K. de Vries
    01:03:13 - 01:03:17 - W. J. Spoelstra
    01:03:45 - 01:03:55 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    01:04:03 - 01:04:17 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
    01:04:17 - 01:04:46 - Medewerker 1
    01:04:46 - 01:06:03 - J. Klijnsma Commissaris van de Koning
  4. 5

    Toelichting:
    Wethouder Van Ulzen is door ziekte niet in staat zijn werkzaamheden te vervullen. Het college van burgemeester en wethouders heeft tot heden zijn portefeuilles waargenomen. Omdat zijn herstel nog niet binnen acht weken te verwachten is, heeft het college besloten het verzoek tot ziekteverlof toe te kennen op 3 september 2024 met ingang van 1 september 2024.


    Op grond van artikel 35 lid 1 van de Gemeentewet benoemt de raad een wethouder en dit geldt ook voor een tijdelijk vervanger. De Gemeentewet (art. 45b) biedt de mogelijkheid om een tijdelijke vervanger te benoemen. De vervanger is van rechtswege ontslagen met ingang van de dag waarop zestien weken zijn verstreken sinds de dag waarop het verlof is ingegaan, derhalve op 22 december 2024. Ook hiervoor geldt dat tweemaal in een periode van 16 weken in een vervanging kan worden voorzien. Daarover zal de raad dan weer een besluit moeten nemen.


    Met het ziekteverlof van de heer Van Ulzen heeft de VVD-fractie gezocht naar een ervaren en beschikbare kandidaat om tijdelijk wethouder Van Ulzen te vervangen. De heer K.H. Smidt is hiertoe bereid gevonden. Daarom stelt de fractie van de VVD voor de heer K.H. Smidt te benoemen als tijdelijk vervanger van wethouder Van Ulzen.

    Stemuitslag

    voor 100%
    voor
    CDA-raadsleden (1), ChristenUnie-raadsleden (2), D66-raadsleden (2), GroenLinks-raadsleden (1), PvdA-raadsleden (2), SP-raadsleden (1), SteM-raadsleden (7), VVD-raadsleden (4)

    Voorgesteld besluit

    1. De heer K.H. Smidt, wonende te Dieverbrug, in verband met de ziekte van wethouder R. van Ulzen te benoemen tot tijdelijk wethouder voor de periode tot 22 december 2024, met een tijdsbesteding van 1.0 fte.
    2. De heer K.H. Smidt conform artikel 36a, lid 3 Gemeentewet ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van de periode waarop hij wethouder Van Ulzen vervangt.

    Besluit

    De raad besluit unaniem om:

    1. De heer K.H. Smidt, wonende te Dieverbrug, in verband met de ziekte van wethouder R. van Ulzen te benoemen tot tijdelijk wethouder voor de periode tot 22 december 2024, met een tijdsbesteding van 1.0 fte.
    2. De heer K.H. Smidt conform artikel 36a, lid 3 Gemeentewet ontheffing te verlenen van het vereiste van ingezetenschap voor de duur van de periode waarop hij wethouder Van Ulzen vervangt.
    01:14:07 - 01:15:19 - H. van Scheijen
    01:15:46 - 01:16:11 - E. Annen
    01:16:17 - 01:18:00 - G. Stam
    01:18:04 - 01:18:47 - K.J. Dunnink
    01:18:51 - 01:19:19 - A. Huisman
    01:19:29 - 01:20:11 - H. van Scheijen
    01:20:39 - 01:21:17 - A. de Vlieg
    01:30:35 - 01:30:36 - I. Booij
    01:30:40 - 01:30:52 - I. Booij
    01:31:46 - 01:34:08 - C. Bijl
  5. 6
    Sluiting