Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

1 - RAADSVERGADERING

Reguliere raadsvergadering

donderdag 19 december 2024

15:00 - 18:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
C. Bijl
Toelichting

CONCEPT


De voorzitter nodigt u uit voor de raadsvergadering op donderdag 19 december 2024. De vergadering begint om 15.00 uur in de raadzaal. De vergadering is live te volgen via de website www.gemeenteraadmeppel.nl.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda
  3. 3

    Toelichting: Raadsleden hebben de gelegenheid om tijdens het vragenhalfuur vragen te stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Deze vragen moeten door raadsleden uiterlijk 24 uur voor aanvang van de vergadering aangemeld worden bij de voorzitter via de griffier. De griffier zorgt ervoor dat het college en de volledige raad op de hoogte worden gebracht van de vragen. De indiener van de vraag of vragen mag deze desgewenst kort toelichten. Na beantwoording van de vragen door het college van burgemeester en wethouders mogen de indiener en andere fracties aanvullende vragen stellen. Tijdens het vragenhalfuur vinden er geen interrupties (onderlinge onderbrekingen) plaats.

  4. 4

    Toelichting: Bespreekstukken zijn voorstellen waarover de raad een nader politiek debat wenst voordat er een besluit genomen wordt om voor of tegen het voorstel te stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om nader te spreken over:

  5. 4.1

    Toelichting college:
    Het college van burgemeester en wethouders heeft op basis van het coalitieakkoord Werk in uitvoering 2022-2026 besloten om de raad voor te stellen de Verordening winkeltijden Meppel aan te passen. In plaats van een algemene vrijstelling voor specifieke winkels en specifieke tijden wordt voorgesteld over te gaan tot een algemene vrijstelling met uitzondering van 4 mei na 19.00. Dit betekent dat alle winkels iedere dag tussen 6.00 en 22.00 uur, met uitzondering van 4 mei na 19.00 uur, geopend mogen zijn.

    Voorgesteld besluit

    De verordening winkeltijden 2024 vast te stellen en de bestaande verordening winkeltijden Meppel in te trekken.

  6. 4.2

    Toelichting college:
    De gemeente Meppel staat voor grote uitdagingen op het gebied van duurzaamheid, waaronder de energietransitie, biodiversiteit, en klimaatadaptatie. De urgentie van deze transities vereist een programmatische aanpak die wordt uiteengezet in het Programma Duurzaam 2024-2028. Dit programma bouwt voort op het vorige programma Duurzaamheid 2021-2023 en is afgestemd op nationale en internationale beleidskaders zoals het Klimaatakkoord. Het programma biedt richting en houvast voor de komende jaren om toe te werken naar de duurzaamheidsdoelen van en voor Meppel.

    Voorgesteld besluit

    1. Het Programma Duurzaam 2024-2028 vast te stellen.
    2. Het programma Duurzaam 2024 – 2028 hoofdstuk 3.5 Grondstoffeninzameling vast te stellen als beleidskader voor het grondstoffenbeleid.

  7. 4.3

    Toelichting:
    Stichting Actium is voornemens om een nieuw woongebouw te realiseren op de locatie van het oude politiebureau. Om dit mogelijk te maken heeft de gemeenteraad op 30 mei 2024 het bestemmingsplan ‘Meppel – Centrumschil, herziening Eendrachtstraat 28’ vastgesteld. Het bestemmingsplan heeft van 12 juni 2024 tot en met 23 juli 2024 ter inzage gelegen. Tegen het plan is geen beroep ingesteld, waardoor het plan op 24 juli 2024 onherroepelijk is geworden. Dit bestemmingsplan biedt het juridisch kader waaraan de aanvraag voor de omgevingsvergunning wordt getoetst. 


    Actium heeft op 25 juli jl. een omgevingsvergunning aangevraagd voor de bouw van 55 appartementen. Tijdens de toetsing van de aanvraag is gebleken dat het gebouw niet in overeenstemming is met de bouwregels uit het recent vastgestelde bestemmingsplan (i.e. tijdelijke deel van het omgevingsplan). Om het plan mogelijk te maken moet worden afgeweken van de bouwregels. Het gaat hierbij om een Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit (hierna: BOPA).

    Voorgesteld besluit

    1. Het college met het in bijlage 1 bedoelde advies positief te adviseren over de aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit voor de bouw van 55 appartementen aan de Eendrachtstraat 28 te Meppel.
  8. 5

    Toelichting: Hamerstukken zijn voorstellen waarover de raad geen nader debat wenst en waarover een besluit genomen kan worden. Het staat fracties wel vrij om een korte stemverklaring te geven waarom zij voor of tegen het voorstel stemmen. De raadscommissie heeft in zijn vergadering geadviseerd om de volgende onderwerpen daarom als hamerstuk te behandelen:

  9. 5.1

    Toelichting college:
    De Verordening Sociaal Domein gemeente Meppel (VSD) is een grote verordening. Hierin wordt de gemeentelijke regelgeving voor het hele sociaal domein bestreken. Dat betekent dat er ook regelmatig onderhoud aan de verordening moet plaatsvinden vanwege maatschappelijke ontwikkelingen. Beleid, jurisprudentie en landelijke regelgeving reageren daarop. De voorstellen zijn met de verschillende werkgroepen van de Adviesraad Sociaal Domein ambtelijk besproken en er zijn afspraken gemaakt over de verwerking en de voortgang. Voor deze wijzigingen is er geen advies aan het college gegeven. Voor de antidiscriminatiewet zijn er op advies van de Vereniging van Nederlandse gemeente verbeteringen doorgevoerd. Op een paar artikelen in de Wmo en participatiewet zijn wijzigingen doorgevoerd. Bij het leerlingenvervoer zijn technische aanpassingen en verduidelijkingen van de tekst opgenomen.

    Voorgesteld besluit

    1. De wijzigingen in de verordening Sociaal Domein Gemeente Meppel vast te stellen per 1-1-2025

  10. 5.2

    Toelichting college: 
    In 1985 heeft er een ruiling van een tweetal percelen grond plaats gevonden tussen ‘Van Urk en Zonen B.V.’ en de gemeente Meppel. De percelen grond waren gelegen tussen de Touwstraat en de Floresstraat (nu bekend als de Nooteboomstraat, achterzijde van de vml. URZO-locatie). Deze ruiling was destijds noodzakelijk voor de realisering van de doorbraak Eendrachtstraat/Noteboomstraat. Op deze transactie waren een aantal bepalingen van toepassing, opgenomen in de bijbehorende (notariële) Akte van Ruiling. Door de herontwikkeling van de voormalige URZO-locatie zijn deze bepalingen en erfdienstbaarheden niet meer relevant. De raad wordt daarom voorgesteld om de betreffende (bijzondere) bepalingen te laten vervallen en afstand te doen van de erfdienstbaarheden.

    Voorgesteld besluit

    1. In te stemmen met het laten vervallen van de bijzondere bepalingen uit de Akte van Ruiling, d.d. 26 juli 1985, ingeschreven ten kantore van de Dienst voor het Kadaster en de Openbare Registers, destijds reeks Assen, in register Hypotheken 4, op 29 juli 1985 in deel 3958 nummer 24; 
    2. In te stemmen met het afstand doen van de voornoemde Akte van Ruiling gevestigde erfdienstbaarheden
  11. 5.3

    Toelichting college:
    Op de locatie Schiphorsterweg 25 De Schiphorst (gelegen in het buitengebied van de gemeente Meppel) staat een oude boerderij die in het verleden een horecabestemming heeft gekregen. Hierop is een dienstwoning toegestaan en bedrijfsbebouwing ten aanzien van de horecabestemming. Er is echter nooit invulling gegeven aan de horecabestemming. De initiatiefnemer wenst het perceel nu te herontwikkelen voor woningbouw. Met het nieuwe bestemmingsplan wordt het ruimtelijk kader geboden voor de realisatie van 8 wooneenheden in een landhuis en landschapselementen aan de Schiphorsterweg 25 te De Schiphorst. Met het plan wordt een ontwikkeling mogelijk gemaakt in het kader van een bijzonder woonmilieu evenals een kwaliteitsverbetering van het landschap in het Reestdal.

    Voorgesteld besluit

    1. De reactienota zienswijzen 'Meppel - Buitengebied, herziening Schiphorsterweg 25' vast te stellen;
    2. Het bestemmingsplan 'Meppel - Buitengebied, herziening Schiphorsterweg 25', met planidentificatie NL.IMR0.0119.Schiphorsterweg25-BPC1, gewijzigd vast te stellen;
    3. Voor dit project af te zien van het vaststellen van een exploitatieplan zoals bedoeld in artikel 6.12 van de Wet ruimtelijke ordening.

  12. 6

  13. 7

    Toelichting: Iedere week krijgt de gemeenteraad via belanghebbenden, organisaties of andere derden brieven of berichten binnen. Deze brieven en berichten komen als ingekomen stuk naar de gemeenteraad. De raad bepaalt vervolgens wat er met de ingekomen stukken moet gebeuren door middel van vier afhandelingscategorieën:

    1. Voor kennisgeving aannemen
    2. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en in afschrift de raad informeren
    3. Overdragen aan het college van burgemeester en wethouders en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
    4. Overdragen aan de griffie en hen verzoeken een antwoord voor te bereiden
  14. 7.a

    Bijlagen

  15. 7.b
    Categorie 2: Ter afdoening in handen stellen van het college en de raad informeren
  16. 7.c
    Categorie 3: Het college vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  17. 7.d
    Categorie 4: De griffie vragen om een conceptantwoord voor te bereiden
  18. 8

    1. Kennisgeving geheimhouding
    2. Raad
    3. College
    4. Verbonden partijen
  19. 9
    Afscheid raadslid - I. Booij (ChristenUnie)
  20. 10
    Sluiting